Przegląd sekcji

  • Aktualny temat

    Zajęcia dotyczą omówienia najważniejszych trendów widocznych w rozwoju myśli etnologicznej.

      1. Wstęp do historii myśli etnologicznej.
      2. Epoka przednaukowa w rozwoju myśli etnologicznej.
      3. Znaczenie odkryć geograficznych dla myśli etnologicznej.
      4. Wizja rozwoju człowieka i kultury w ujęciu wybranych badaczy oświeceniowych (Hobbes, Rousseau, Locke, Hume, Monteskiusz).
      5. Ewolucjonizm jako pierwszy kierunek etnologii i antropologii kulturowej.
      6. Myśl ewolucjonistyczna w ujęciu wybranych badaczy (Maine, Morgan, Tylor, Lubbock, Frazer, Bastian).
      7. Neoewolucjonizm w ujęciu Kazimierza Moszyńskiego.
      8. Neoewolucjonizm w ujęciu Lesley Whitea.
      9. Kierunki historyczne: szkoła kręgów kulturowych, szkoła angielska.
      10. Funkcjonalizm w ujęciu Bronisława Malinowskiego.
      11. Strukturalizm w ujęciu Clauda Levi-Straussa.
      12. Semiotyka kultury ludowej.
      13. Szkoła kultura i osobowość.

      Historia polskiej myśli etnologicznej po II wojnie światowej.

      1. Wstęp do historii myśli etnologicznej.
      2. Epoka przednaukowa w rozwoju myśli etnologicznej.
      3. Znaczenie odkryć geograficznych dla myśli etnologicznej.
      4. Wizja rozwoju człowieka i kultury w ujęciu wybranych badaczy oświeceniowych (Hobbes, Rousseau, Locke, Hume, Monteskiusz).
      5. Ewolucjonizm jako pierwszy kierunek etnologii i antropologii kulturowej.
      6. Myśl ewolucjonistyczna w ujęciu wybranych badaczy (Maine, Morgan, Tylor, Lubbock, Frazer, Bastian).
      7. Neoewolucjonizm w ujęciu Kazimierza Moszyńskiego.
      8. Neoewolucjonizm w ujęciu Lesley Whitea.
      9. Kierunki historyczne: szkoła kręgów kulturowych, szkoła angielska.
      10. Funkcjonalizm w ujęciu Bronisława Malinowskiego.
      11. Strukturalizm w ujęciu Clauda Levi-Straussa.
      12. Semiotyka kultury ludowej.
      13. Szkoła kultura i osobowość.

      Historia polskiej myśli etnologicznej po II wojnie światowej.