Section outline

  • Historia myśli etnologicznej

    Prowadzący: dr Agnieszka Pieńczak

  • Aktualny temat

    Zajęcia dotyczą omówienia najważniejszych trendów widocznych w rozwoju myśli etnologicznej.

      1. Wstęp do historii myśli etnologicznej.
      2. Epoka przednaukowa w rozwoju myśli etnologicznej.
      3. Znaczenie odkryć geograficznych dla myśli etnologicznej.
      4. Wizja rozwoju człowieka i kultury w ujęciu wybranych badaczy oświeceniowych (Hobbes, Rousseau, Locke, Hume, Monteskiusz).
      5. Ewolucjonizm jako pierwszy kierunek etnologii i antropologii kulturowej.
      6. Myśl ewolucjonistyczna w ujęciu wybranych badaczy (Maine, Morgan, Tylor, Lubbock, Frazer, Bastian).
      7. Neoewolucjonizm w ujęciu Kazimierza Moszyńskiego.
      8. Neoewolucjonizm w ujęciu Lesley Whitea.
      9. Kierunki historyczne: szkoła kręgów kulturowych, szkoła angielska.
      10. Funkcjonalizm w ujęciu Bronisława Malinowskiego.
      11. Strukturalizm w ujęciu Clauda Levi-Straussa.
      12. Semiotyka kultury ludowej.
      13. Szkoła kultura i osobowość.

      Historia polskiej myśli etnologicznej po II wojnie światowej.

      1. Wstęp do historii myśli etnologicznej.
      2. Epoka przednaukowa w rozwoju myśli etnologicznej.
      3. Znaczenie odkryć geograficznych dla myśli etnologicznej.
      4. Wizja rozwoju człowieka i kultury w ujęciu wybranych badaczy oświeceniowych (Hobbes, Rousseau, Locke, Hume, Monteskiusz).
      5. Ewolucjonizm jako pierwszy kierunek etnologii i antropologii kulturowej.
      6. Myśl ewolucjonistyczna w ujęciu wybranych badaczy (Maine, Morgan, Tylor, Lubbock, Frazer, Bastian).
      7. Neoewolucjonizm w ujęciu Kazimierza Moszyńskiego.
      8. Neoewolucjonizm w ujęciu Lesley Whitea.
      9. Kierunki historyczne: szkoła kręgów kulturowych, szkoła angielska.
      10. Funkcjonalizm w ujęciu Bronisława Malinowskiego.
      11. Strukturalizm w ujęciu Clauda Levi-Straussa.
      12. Semiotyka kultury ludowej.
      13. Szkoła kultura i osobowość.

      Historia polskiej myśli etnologicznej po II wojnie światowej.

    • Poza zajęciami kontaktowymi student zobowiązany jest do pracy własnej o charakterze
      indywidualnym, polegającej na opanowaniu wszelkich treści prezentowanych na
      wykładach (uzupełnionych też o zagadnienia omawiane na ćwiczeniach), co zostanie
      zweryfikowane w formie egzaminu pisemnego w formie testowej, odbywającego się
      po zakończeniu cyklu zajęć. Przewidywany czas trwania egzaminu – 150 minut.

    • konkretnie co chcemy od studenta - proszę opisać ...podać format

      UWAGI: osoby z IOS mogą oddawać później