Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką dużych, zmiennych i różnorodnych zbiorów danych. Studenci poznają nowe formy zbiorów danych oraz sposoby ich przetwarzania służące wspomaganiu podejmowania decyzji, odkrywaniu nowych zjawisk i optymalizacji procesów. Analizują różne modele Big data (3V, 4V i 5V).
- Prowadzący: Jolanta Szulc
Each of us has encountered individuals or moments that left an indelible mark on our imagination—people whose brilliance inspired us, events that shaped our choices. Without them, our lives might have taken entirely different trajectories: we could have chosen different careers, pursued alternative passions, or embraced another way of life. But have you ever wondered in what way these transformative experiences shaped your self-perception? How they helped you discover your fascinations, recognize your talents, or define your values? And what are the broader implications of these choices, not just for us individually but for society as a whole?
We are now at the most productive moment of our lives: the third decade of the 21st century is ours to shape. More than ever before, science communication is essential—and it is no longer optional. Why? Because without it, our fellow humans may be vulnerable to misinformation and manipulation. Because Artificial Intelligence, increasingly influencing public discourse, more and more often does the "thinking" for living people, who then post automatically generated content online. And above all, because fabricated “truths”—widely disseminated via social media—directly impact our well-being, the health of our planet, and our collective safety.
This seminar explores why engaging with the public benefits both the academic community and society. Over the course of this 6-hour, in-person workshop, PhD students will develop practical skills for communicating their research to the public, policymakers, and media. Through storytelling techniques, media strategies, and digital tools, we will analyze the methods of successful science communicators in Poland and globally. Our mission: to make our research more accessible and impactful, without compromising its accuracy or depth.
Together, we will examine how public trust in science is built through clear and accessible communication, and analyze the dangers of misinformation when scholars choose to remain disconnected from non-specialist audiences. We will debate on the role of researchers in shaping public understanding—from climate change to artificial intelligence to individual sense of well-being. We will also explore how to balance simplicity for accessibility with academic integrity.
And, of course, we will practice!
- Prowadzący: Paweł Jędrzejko
Celem modułu jest wprowadzenie w problematykę pisania tekstów naukowych. Studenci poznają podstawową terminologię związaną z pracą naukową i jej strukturą, problemy selekcji literatury naukowej oraz wybrane style opisu bibliograficznego (style cytowań). Ponadto przedstawione będą etapy przygotowania artykułu naukowego oraz zasady wyboru czasopisma do publikacji.
- Prowadzący: Jolanta Szulc
- Prowadzący: Eugenia Smyrnova-Trybulska
- Prowadzący: Michał Baczyński
- Prowadzący: Ryszard Knapek
- Prowadzący: Jerzy Łuczka
Celem kursu jest zapoznanie doktorantów z szerokim spektrum współczesnych problemów związanych z etyką badań. W szczególności przedmiot obejmie normy dotyczące plagiatu i dobrej praktyki naukowej, a także normy i wymogi prawne dotyczące ochrony uczestników badań i przetwarzania danych osobowych.
- Prowadzący: Monika Jagielska
- Prowadzący: Mariusz Jagielski