Theory of Culture through European Painting
This course invites students to explore the most important ideas in cultural theory through the lens of European painting. From Van Eyck's Renaissance symbolism to Goya's haunting visions, from Ingres's exotic fantasies to Kandinsky's abstractions, each week we use a work of art as a doorway into the big questions of cultural studies: What is culture? How do signs create meaning? How does power shape what we see? How do memory and identity travel across generations?
Rather than reading theory in the abstract, we anchor it in the visual language of painting. Each lecture introduces a major thinker—Williams, Geertz, Saussure, Barthes, Foucault, Freud, Jung, Benjamin, Adorno, Mulvey, Hirsch, Assmann—and places their ideas alongside a painting that embodies their concerns. In seminars, students practice "reading" art as a cultural text, debating interpretations and comparing perspectives.
The course is designed to be accessible and engaging: no previous expertise in art history is required. By the end, students will not only understand key theoretical positions but also gain a practical skill—the ability to interpret cultural forms critically, creatively, and with confidence.
Teoria kultury poprzez malarstwo europejskie
Kurs ma na celu zachęcenie Państwa Studentów do odkrywania najważniejszych idei teorii kultury poprzez malarstwo europejskie. Od symboliki van Eycka w epoce renesansu, przez niepokojące wizje Goi, egzotyczne fantazje Ingresa, aż po abstrakcje Kandinsky'ego — każde spotkanie wykorzystuje obraz jako portal przenoszący nas w przestrzeń podstawowych pytań u źródeł studiów kulturowych: czym jest kultura? jak znaki tworzą znaczenia? w jaki sposób władza kształtuje nasze spojrzenie? jak pamięć i tożsamość przenoszone są przez pokolenia?
Nie studiujemy zatem teorii w oderwaniu od rzeczywistości, lecz ukorzeniamy ją w języku wizualnym malarstwa. Każdy wykład przedstawia kluczowego myśliciela — Williamsa, Geertza, Saussure'a, Barthes'a, Foucaulta, Freuda, Junga, Benjamina, Adorna, Mulvey, Hirsch, Assmanna — i zestawia jego idee z obrazem, który odzwierciedla omawianą problematykę. Podczas ćwiczeń studenci uczą się „czytać" sztukę jak tekst kulturowy -- dyskutując, interpretując sztukę, czy konfrontując ze sobą różne punkty widzenia.
Kurs jest pomyślany tak, by był przystępny i atrakcyjny: nie wymaga wcześniejszej wiedzy z historii sztuki. Po jego zakończeniu studenci nie tylko będą zaznajomieni z najważniejszymi stanowiskami teoretycznymi, lecz także zdobędą praktyczną umiejętność krytycznej i twórczej interpretacji form kultury.
- Prowadzący: Jędrzejko Paweł