Wykład przeznaczony jest dla studentów II roku Kognitywistyki, jego celem jest przedstawienie sytuacji trudnych, szczególnie trudnych w sensie doświadczenia dylematu moralnego, z jakimi spotyka się współczesny człowiek, próba ich uporządkowania i podpowiedzi dotyczącej ich rozwiązania. 

Problemy szczegółowe:

1) Dylematy i konflikty moralne na czym polegają. Podaj przykład dylematu i konfliktu moralnego
2) Etyka normatywna, działy etyki normatywnej, etyki stosowane
3) Moralność, nauka o moralności, działy nauki o moralności
4) Główne systemy etyczne – podział i cechy charakterystyczne
5) Czym jest empatia, obwody empatii
6) Moralne konsekwencje braku empatii

7) Utylitaryzm etyczny – przedstawiciele, założenia dotyczące człowieka, zasada użyteczności, źródła przyjemności/przykrości, rachunek hedonistyczny, wolność jednostki

8) Personalizm etyczny – przedstawiciele, koncepcja osoby, godność, transcendencja osoby w czynie, wartości i drugi człowiek

9) Etyka odpowiedzialności – przedstawiciele, wolność i odpowiedzialność, rodzaje odpowiedzialności

10) Etyka cnót (charakteru) – przedstawiciele, klasyczna koncepcja cnót etycznych, rola praktyki i zalety charakteru

11) Etyka troski – przedstawicielki, role społeczne, rozwój kompetencji moralnych

12) Bioetyka – czego dotyczy i jakie kwestie omawia

13) Aborcja, spór o kryterium człowieczeństwa

14) Eutanazja, problem autonomii pacjenta

15) Etyka jakości życia a etyka świętości życia

16) Etyka mediów, Karta Etyczna Mediów

17) Etyka reklamy, Zasady Etyki Reklamy

18) Do czego potrzebna jest etyka w mediach

19) Cechy charakterystyczne nowych mediów

20)  Zasady etyczne w nowych mediach