Tematyka

  • Materiały ogólne

  • Homer

    Czytamy Odyseję, notujemy poszczególne miejsca odwiedzane przez Odyseusza i ich specyfikę. Szczególnie zwracamy uwagę na to, czym spotykane przez Odyseusza istoty różnią się od ludzi.

    Czytamy Vidala-Naqueta i zastanawiamy się, jak naturę człowieka definiuje Homer i dlaczego potrzebuje do tego cyklopów, lotofagów itp.


    + wrzucić wizerunek syren

  • Nieco teorii

    Zastanawiamy się w jaki sposób wraz z oddalaniem się od miejsca zamieszkania zmienia się widzenie świata i jego mieszkańców.

    Dzięki lekturze Benedyktowicza poznajemy wzory, wedle których opisywania są obcy i znajdujemy własne przykłady (każdy znajduje min jeden).

  • Herodot

    - czytamy Herodota i notujemy osobliwości opisywanych przez niego krain, cieszymy się lekturą, zadajemy sobie pytania o źródła wyobrażeń Herodota i o wizję świata jego współczesnych

    Sprawdzamy podstawowe dane na temat życia i twórczości Herodota

  • Perplus Skylaksa z Karyandy

    - Zbieramy informacje o Skylaksie, jego periplusie i naturze periplusów w ogóle.

    - Czytamy Skylaksa, cieszymy się nim i notujemy interesujące nas miejsca i pytania do dyskusji na zajęciach.

  • Pomponiusz Mela

    - szukamy informacji na temat Pomponiusza Meli i jego dzieła

    - szukamy informacji na temat innych dzieł geograficznych antyku

    - czytamy fragmenty Pomponiusza, zastanawiamy się, zdajemy sobie pytania i notujemy je i szukamy na nie odpowiedzi

    • Z książki E. Brooke-Hitching, Atlas lądów niebyłych, przeł. J. Szczepański, Warszawa 2017

    • Z książki E. Brooke-Hitching, Atlas lądów niebyłych, przeł. J. Szczepański, Warszawa 2017

    • Północna Europa wg Pomponiusza Meli (wyd. Piotrków Trybunalski 2011)

    • Panotia wg Kroniki Norymberskiej (1493)

  • Mapa Ptolemeusza

    - uzyskujemy informacje na temat życia i dokonań Ptolemeusza

    - poznajemy losy mapy Ptolemeusza

    - czytamy i rozszyfrowujemy zapisy na mapie Ptolemeusza

    - zapoznajemy się z rozmiarami i granicami świata ptolemeuszowego


    • Z książki E. Brooke-Hitching, Atlas lądów niebyłych, przeł. J. Szczepański, Warszawa 2017

    • Z książki E. Brooke-Hitching, Atlas lądów niebyłych, przeł. J. Szczepański, Warszawa 2017

    • Mapa z wydania Nicolausa Germanusa z 1482 r.

    • lepsza kopia mapy Germanusa ze zbiorów British Musuem

      https://eresources.nlb.gov.sg/printheritage/detail/ea759213-abef-4b08-bdd1-1ee06569641c.aspx

    • J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2008

    • schemat siatki stereograficznej użytej przez Ptolemeusza

  • Gajusz Juliusz Solinus

    - zbieramy wiadomości o życiu Solinusa i charakterze jego dzieła

    - czytamy tekst i wychwytujemy w nim nawiązania do dotychczas czytanych autorów (Herodot, Pomponiusz Mela)

    - zbieramy informacje o osobliwych ludach z krańców świata

  • Tabula Puetingeriana

    - Szukamy informacji na temat daty, pochodzenia, charakteru i przeznaczenia mapy

    - Orientujemy się w układzie mapy

    - Określamy, czym różni się od Mapy Ptolemeusza

    - Odszukujemy na mapie główne miasta Imperium (Rzym, Konstantynopol, Antiochia, Aleksandria)

  • Księga Monstrów

  • Mapy O-T i mappae mundi

    - poszukujemy informacji na temat charakteru i znaczenia map OT oraz mappae mundi

    - odczytujemy wszystkie oznaczenia i słowa na mapie OT - poszukujemy dla nich wyjaśnienia

    - oglądamy mapę z Herefordu i dziwimy się jej

  • Opowieść o Sindbadzie Żeglarzu

    - Czytamy o czasie i miejscu powstania, zawartości i strukturze "Opowieści tysiąca i jednej nocy".

  • Marco Polo

  • Ibn Battuta

    - szukamy wiadomości o Ibn Battucie i jego podróżach
    - studiujemy mapę podróży Ibn Battuty
    - czytamy wybrane relacje z podróży i zastanawiamy się, w jaki sposób Ibn Battuta relacjonuje spotkania z cudzoziemcami i oglądane dziwy