Podróżnicy i wyprawy
Тематический план
-
-
Czytamy Odyseję, notujemy poszczególne miejsca odwiedzane przez Odyseusza i ich specyfikę. Szczególnie zwracamy uwagę na to, czym spotykane przez Odyseusza istoty różnią się od ludzi.
Czytamy Vidala-Naqueta i zastanawiamy się, jak naturę człowieka definiuje Homer i dlaczego potrzebuje do tego cyklopów, lotofagów itp.
+ wrzucić wizerunek syren
-
Z książki M.S.Bodnarski, Geografia antyczna, Warszawa 1953
-
z książki J. Strzelczyk, Odkrywanie Europy, Poznań 2000
-
Zastanawiamy się w jaki sposób wraz z oddalaniem się od miejsca zamieszkania zmienia się widzenie świata i jego mieszkańców.
Dzięki lekturze Benedyktowicza poznajemy wzory, wedle których opisywania są obcy i znajdujemy własne przykłady (każdy znajduje min jeden).
-
- czytamy Herodota i notujemy osobliwości opisywanych przez niego krain, cieszymy się lekturą, zadajemy sobie pytania o źródła wyobrażeń Herodota i o wizję świata jego współczesnych
Sprawdzamy podstawowe dane na temat życia i twórczości Herodota
-
- Zbieramy informacje o Skylaksie, jego periplusie i naturze periplusów w ogóle.
- Czytamy Skylaksa, cieszymy się nim i notujemy interesujące nas miejsca i pytania do dyskusji na zajęciach.
-
K. Morta, Relację z wyprawy Hannona w pismach greckich i łacińskich. Problem deformacji treści w procesie transmisji tekstu, Classica Wratislaviensia 31 (2001)
-
- szukamy informacji na temat Pomponiusza Meli i jego dzieła
- szukamy informacji na temat innych dzieł geograficznych antyku
- czytamy fragmenty Pomponiusza, zastanawiamy się, zdajemy sobie pytania i notujemy je i szukamy na nie odpowiedzi
-
Z książki E. Brooke-Hitching, Atlas lądów niebyłych, przeł. J. Szczepański, Warszawa 2017
-
Z książki E. Brooke-Hitching, Atlas lądów niebyłych, przeł. J. Szczepański, Warszawa 2017
-
Północna Europa wg Pomponiusza Meli (wyd. Piotrków Trybunalski 2011)
-
- uzyskujemy informacje na temat życia i dokonań Ptolemeusza
- poznajemy losy mapy Ptolemeusza
- czytamy i rozszyfrowujemy zapisy na mapie Ptolemeusza
- zapoznajemy się z rozmiarami i granicami świata ptolemeuszowego
-
Z książki E. Brooke-Hitching, Atlas lądów niebyłych, przeł. J. Szczepański, Warszawa 2017
-
Z książki E. Brooke-Hitching, Atlas lądów niebyłych, przeł. J. Szczepański, Warszawa 2017
-
lepsza kopia mapy Germanusa ze zbiorów British Musuem
https://eresources.nlb.gov.sg/printheritage/detail/ea759213-abef-4b08-bdd1-1ee06569641c.aspx
-
J. Szymański, Nauki pomocnicze historii, Warszawa 2008
-
schemat siatki stereograficznej użytej przez Ptolemeusza
-
- zbieramy wiadomości o życiu Solinusa i charakterze jego dzieła
- czytamy tekst i wychwytujemy w nim nawiązania do dotychczas czytanych autorów (Herodot, Pomponiusz Mela)
- zbieramy informacje o osobliwych ludach z krańców świata
-
- Szukamy informacji na temat daty, pochodzenia, charakteru i przeznaczenia mapy
- Orientujemy się w układzie mapy
- Określamy, czym różni się od Mapy Ptolemeusza
- Odszukujemy na mapie główne miasta Imperium (Rzym, Konstantynopol, Antiochia, Aleksandria)
-
-
Z książki E. Brooke-Hitching, Atlas lądów niebyłych, przeł. J. Szczepański, Warszawa 2017
-
- poszukujemy informacji na temat charakteru i znaczenia map OT oraz mappae mundi
- odczytujemy wszystkie oznaczenia i słowa na mapie OT - poszukujemy dla nich wyjaśnienia
- oglądamy mapę z Herefordu i dziwimy się jej
-
Z wydania Etymologiae (623) Izydora z Sewilii, Augsburg, Günther Zainer (Guntherus Ziner), 1472.
-
K. Zalewska-Lorkiewicz, Ilustrowane mappae mundi, Warszawa 1997
-
-
- Czytamy o czasie i miejscu powstania, zawartości i strukturze "Opowieści tysiąca i jednej nocy".
-
-
Na temat kulistości ziemi (przeł B. Marcińczak)
-
na temat kulistości ziemi (przeł. M. Frankowska-Terlecka, T. Giermak-Zielińska)
-
- szukamy wiadomości o Ibn Battucie i jego podróżach- studiujemy mapę podróży Ibn Battuty- czytamy wybrane relacje z podróży i zastanawiamy się, w jaki sposób Ibn Battuta relacjonuje spotkania z cudzoziemcami i oglądane dziwy
-
źródło: https://content.time.com/time/2011/graphics/journey/p/big.jpg