Rekomendacje dotyczące przygotowania i przeprowadzenia wykładów

zgodnie zasadami projektowania uniwersalnego

dla modułu „Moduł z treściami do wyboru: nauki o Ziemi W2-IZ-S1-211”

kierunek Inżynieria Zagrożeń Środowiska, rok II

 

Opis modułu i rekomendacje ogólne

 W skład modułu wchodzi 6 odrębnych wykładów. Zajęcia w ramach tego modułu pozwalają studentowi na zrozumienie zjawisk i procesów odpowiedzialnych za ewolucję środowiska przyrodniczego, dają wiedzę na temat metod datowania i umiejscowienia tych zmian w przeszłości. Wiedza ta pozwala studentowi uzyskać ogólne spojrzenie na Ziemię jako system wzajemnie zależnych od siebie komponentów przyrodniczych. Moduł dostarcza wiedzy na temat ewolucji zjawisk naturalnych oraz wpływu człowieka na kształtowanie tych zjawisk w ostatnich tysiącleciach. Moduł również prezentuje nowoczesne metody rekonstrukcji zmian środowiska i klimatu, techniczne możliwości prognozowania i monitoringu zmian zachodzących w środowisku. Moduł pozwala studentowi zaznajomić się m.in. z zastosowaniem narzędzi GIS i teledetekcji w rekonstrukcji, monitoringu i prognozowaniu zmian środowiska.

 

Sylabus zajęć jasno opisuje ich zakres tematyczny, sposób prezentacji wiedzy i jasno sformułowane kryteria oceniania oraz wymagania dotyczące metod dydaktycznych uwzględniających elastyczne formy edukacyjne zgodne z założeniami projektowania uniwersalnego pozwalające na jak najlepsze podejście do indywidualnych potrzeb studenta.

Każdy wykład w ramach modułu powinien zostać zorientowany i zaprojektowany nie na pojedynczego studenta lecz na wszystkich studiujących. Każdy wykład powinien być poprzedzony krótkim wprowadzeniem na temat planu i myśli przewodniej wykładu oraz zakończony podsumowaniem wskazującym na najważniejsze zagadnienia oraz możliwości zastosowania teorii w praktyce.

Rekomendowane jest wolne i wyraźne mówienie z użyciem mikrofonu.

Zaleca się ostatnie 5 – 10 minut wykładu poświęcić na dyskusję z osobami uczestniczącymi w wykładzie. Pozwoli to prowadzącemu na ocenę stopnia realizacji celu wykładu i ewentualny powrót do treści. których zrozumienie przez odbiorców prowadzący uznał za niewystarczające.

Rekomendowane jest udostępnienia dodatkowych materiałów rozszerzających wiedzę (np. najważniejszych publikacji naukowych) poprzez platformę Teams (zgodnie z wymogiem stosowania różnorodnej metody komunikacji).


Podstawowe rekomendacje dla prowadzenia wykładu stacjonarnego

Lokalizacja

Rekomendowana jest sala z mikrofonem dla osoby prowadzącej wykład i dostępem do urządzeń wspomagających odbiór audio dla osób z niedosłuchem (pętla indukcyjna transmitująca wzmocniony sygnał bezpośrednio do aparatów słuchowych). Rekomendowane jest także wyświetlanie prezentacji w salach z możliwym częściowym zaciemnieniem pozwalającym na dobry odbiór obrazu. Na wydziale WNP w Sosnowcu przy ul. Będzińskiej 60 – warunki te spełnia Aula Międzywydziałowa

Wymagana jest dostępność dla osób z dysfunkcjami ruchu w tym korzystających z wózków inwalidzkich. Osoby korzystające z wózków powinny mieć zapewniony dostęp do pulpitu umożliwiającego robienie notatek z zapewnioną odpowiednią przestrzenią manewrową. Na wydziale WNP w Sosnowcu przy ul. Będzińskiej 60 warunki takie spełniają np. Aula Międzywydziałowa, oraz sale 001, 002, 123, 2.2, 205, 206,

 

Formy prezentacji

Rekomendowane jest prowadzenie wykładów w formie multimedialnej a prowadzący powinien być wyposażony w mikrofon.

Prezentacja wspomagająca wykład powinna:

  • być wykonana w programie PowerPoint z wykorzystaniem funkcji „Sprawdzanie ułatwień dostępu”,
  • czcionka stosowana na slajdach powinna mieć jak najprostszy krój np. Calibri i rozmiar pozwalający na czytanie z odległości końca sali, minimum 20pkt,
  • slajdy powinny być kontrastowe: czarny tekst powinien być umieszczany na białym lub żółtym tle,
  •  wykresy nie powinny zawierać równocześnie kolorów w odcieniach czerwieni i zieleni, zamiast kolorów rekomenduje się stosowanie szrafur zwłaszcza na wykresach kołowych,
  • zdjęcia i grafiki na slajdach powinny być wysokokontrastowe a prezentowane przykłady jednoznaczne
  • w przypadku wyświetlania filmu zalecane jest wykorzystanie transkrypcji,
  • w przypadku wyświetlania zdjęć, prowadzący powinien dokładnie opowiedzieć, co ono przedstawia nie pozostawiając w domyśle żadnych elementów obrazu
  • zaleca się przygotowanie prezentacji umożliwiającej wykorzystanie automatycznych programów deskrypcyjnych

 

Udostępnianie materiałów studentom

Do udostępniania materiałów studentom rekomenduje się platformę Teams. Umieszczane tam pliki w formacie Word/Pdf/ powinny spełniać następujące warunki:

  • nagłówki w tekście powinny być wykonane z wykorzystaniem funkcji Word „Nagłówki”
  • konieczne jest usunięcie z tekstu pustych enterów i spacji.

Udostępniane tabele z danymi powinny być przesłane w formacie .xls i uwzględniać następujące wskazówki:

  • zaleca się stosowanie w tabelach wykonanych w excel’u nagłówków.
  • nagłówki w tabelach powinny być zrobione zarówno dla wierszy jak i dla kolumn.
  • rekomenduje się zablokowanie pierwszego wiersza i pierwszej kolumny w tabelach.

Wszystkie udostępniane obrazy powinny zawierać tekst alternatywny.

 

Formy oceniania

Rekomendowana jest forma testu online – np. Forms na platformie Teams lub formularz Google.

Rekomendujemy umożliwienie zapewnienia indywidualnie dostosowanego czas trwania testu i odpowiedniego rozmiaru czcionki, jak również pomocy asystenta podczas wypełniania testu w formie online.

Rekomenduje się testy jednokrotnego wyboru.


Podstawowe wymagania dla wykładu hybrydowego

Obowiązują wszystkie rekomendacje wskazane dla wykładu stacjonarnego oraz dodatkowo sala powinna być wyposażona w system do zdalnej dydaktyki – sala wielokoamerowa. Na wydziale WNP w Sosnowcu przy ul. Będzińskiej 60 warunek ten spełnia - Aula Międzywydziałowa. Dostępna jest też sala jednokamerowa – 205.