Opis ćwiczeń:
I. Teoretyczno-metodologiczne założenia andragogiki
· Podstawowe terminy:
- andragogika, oświata dorosłych, kształcenia a szkolenie, kształcenie techniczno-zawodowe dorosłych.
· Andragogika jako dyscyplina naukowa.
· Bariery i trudności rozwoju andragogiki.
· Andragogika na tle innych dyscyplin naukowych.
Literatura:
K. Wojciechowski, Andragogika, [w:] Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, red. K. Wojciechowski, Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986, s. 20-23.
A. Zych, Leksykon gerontologii, Wyd. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.
II. Uwarunkowania rozwoju oświaty dorosłych
· Polityka państwa wobec oświaty dorosłych.
· Rynek pracy a oświata dorosłych.
· Uczestnicy i organizatorzy oświaty dorosłych.
· Finansowanie oświaty dorosłych.
Literatura:
L. Turos, Andragogika : zarys teorii oświaty i wychowania dorosłych.
L. Turos, Andragogika ogólna.
Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. T. 1, Andragogika jako przedmiot akademicki, pod red. Artura Fabisia; Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach.
R. Pachociński, Andragogika w wymiarze międzynarodowym : (podręcznik dla studentów pedagogiki).
III. Wybrane problemy wychowania i samowychowania dorosłych
· Oddziaływania wychowawcze wobec ludzi dorosłych. Wspomaganie procesu kształtowania światopoglądu i postaw.
· Poradnictwo.
· Znaczenie rodziny w rozwoju człowieka dorosłego.
· Rola wspólnot i grup religijnych w formacji człowieka dorosłego.
· Praca jako czynnik formacyjny ludzi dorosłych.
· Czas wolny i jego wykorzystanie.
· Aktywność krajoznawcza i turystyczna ludzi dorosłych.
Literatura:
B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Wyd. PWN, Warszawa 2007, [Koncepcje i podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej, s. 98-121]
B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Wyd. PWN, Warszawa 2007, [Potrzeby w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej starszych członków rodziny, s. 221-223]
Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J., Podstawy edukacji dorosłych. Zarys problematyki, Poznań 1996.
IV. Dydaktyka dorosłych i edukacja ustawiczna
· Człowiek dorosły jako uczeń. Motywacja edukacyjna ludzi dorosłych.
· Funkcje i zadania nauczyciela edukacji dorosłych.
· Rola edukacji w nowoczesnym społeczeństwie.
· Cztery filary edukacji ustawicznej: uczyć się, aby wiedzieć; uczyć się, aby działać; uczyć się, aby żyć wspólnie; uczyć się, aby być (Raport Delorsa).
· Media w edukacji. Internet w edukacji - szanse czy zagrożenia.
· Kształcenie na odległość.
Literatura:
Andragogika w ujęciu interdyscyplinarnym, pod red. Wojciecha Horynia i Jana Maciejewskiego.
Orkwiszewska A., Katolickie uniwersytety ludowe w świetle nauczania społecznego Kościoła, Wyd. SWPR, Warszawa 2004.
V. Systemy kształcenia dorosłych w wybranych krajach
Ćwiczenia z andragogiki mają na celu:
- analizę problemów kształcenia i wychowania dorosłych w wymiarze personalistycznym, humanistycznym i społecznym
- zaznajomienie z koncepcją edukacji permanentnej
- analizę i ocenę systemów kształcenia dorosłych w dziedzinie andragogiki.
Metody dydaktyczne:
- dyskusja, praca z tekstem, praca w grupie.
Forma i warunki zaliczenia zajęć:
- znajomość zagadnień objętych programem nauczania
- 2 recenzje wybranego artykułu (z podanej dodatkowej literatury)
- kolokwium.
Dodatkowa literatura:
1. Małgorzata Dzięgielewska, Starość w rodzinach polskich: wstęp do problematyki, „Problemy Rodziny” nr 2/3/1999, s. 3-5
2. Andrzej Tokarczyk, O starości w Biblii, „Problemy Rodziny” nr 3/1996, s. 31-37
3. Krzysztof Maliszewski, Odwaga starości, „Chowanna” nr 2/2009, s. 25-32
4. Agnieszka Stopińska-Pająk, „Szkoła starości” – być, aby się uczyć, „Chowanna” nr 2/2009, s. 11-23
5. Brunon Synak, Człowiek stary i jego rodzina w zmieniającej się rzeczywistości ekonomicznej, „Problemy Rodziny” nr 1/1992, s. 3-8
6. Anna Świderkówna, Biblijne błogosławieństwo starości, „Znak” nr 6/2000, s. 94-100
- Artur Fabiś, Edukacja seniorów – odpowiedź na wymagania współczesności, „Edukacja Dorosłych” nr 1/2/2006, s. 33-44
- Małgorzata Kacprzak, Edukacja seniorów priorytetem krajowym, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” nr 2/2007, s. 59-62
- Beata Boczukowa, Edukacja Trzeciego wieku jako czynnik procesu kształcenia i wychowania dorosłych, „Edukacja Dorosłych” nr 3/2004, s. 57-61
- Olga Czerniawska, Nowe tendencje w uniwersytetach III wieku, „Edukacja Dorosłych” nr 3/2006, s. 67-71
- Olga Czerniawska, Permanentna edukacja jako zadanie starości w XXI wieku, „Edukacja Dorosłych” nr 2/2003, s. 15-22
7. Olga Czerniawska, Uniwersytet Trzeciego Wieku, 30 lat działania. Przemiany, dylematy i oczekiwania w epoce ponowoczesnej, „Chowanna” nr 2/2009, s. 97-113
- Olga Czerniawska, Wokół edukacji osób starszych: kłopoty z nazewnictwem dyscypliny, od gerontologii edukacyjnej do gerantagogii, „Edukacja Dorosłych” nr 3/2001, s. 31-39
8. Małgorzata Dzięgielewska, Edukacja jako sposób przygotowania do starości, „Chowanna” nr 2/2009, s. 49-62
9. Jerzy Halicki, Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów, „Chowanna” nr 2/2009, s. 203-212
10. Helena Hrapkiewicz, Uniwersytety trzeciego wieku jako jedna z form kształcenia osób starszych, „Chowanna” nr 2/2009, s. 115-126
11. Renata Konieczna, Znaczenie Uniwersytetów Trzeciego Wieku w życiu ludzi starszych: komunikat z badań, „Edukacja Dorosłych” nr 4/1997, s. 58-66
12. Renata Konieczna-Woźniak, Udział ludzi starszych w edukacji nieformalnej, „Chowanna” nr 2/2009, s. 127-141
13. Grażyna Orzechowska, Uniwersytet III wieku miejscem kontynuacji i wyzwalania działań na rzecz środowiska społecznego, „Edukacja Dorosłych” nr 2/2003, s. 49-53
14. Katarzyna Skoczylas, SENIORNet – sieć dla osób starszych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” nr 2/2007, s. 67-71
15. Maria Susułowska, Uniwersytet Trzeciego Wieku jako forma uczenia się ludzi starszych, „Oświata Dorosłych” nr 6/1985, s. 352-356
16. Zofia Szarota, Seniorzy w przestrzeni kulturalno-edukacyjnej społeczeństwa wiedzy, „Chowanna” nr 2/2009, s. 77-96
17. Elżbieta Trafiałek, Uniwersytet Trzeciego Wieku wobec ekskluzji społecznej ludzi starych – stan i perspektywy w ujęciu porównawczym, „Edukacja Dorosłych” nr 3/2003, s. 24-30
18. Zofia Zaorska, Uniwersytet Trzeciego Wieku: stan i perspektywy, „Oświata Dorosłych” nr 1/2/1990, s. 5-11
19. Barbara Małecka, Dziadkowie w rodzinie, „Edukacja i Dialog, nr 10/1997, s. 14-16
20. Danuta Kowalczyk, Opieka nad wnukami jako forma aktywności rodzinnej generacji III wieku, „Edukacja Dorosłych” nr 3/2001, s. 41-48
21. Maria Tyszkowa, Społeczne role dziadków i babć w rodzinie, „Problemy Rodziny” nr 1/1991, s. 11-20
22. Justyna Falkowska, Do czego są potrzebni dziadkowie, „Edukacja i Dialog” nr 5/2002, s. 46-48
- Autor kursu: Migas Artur
- Autor kursu: Ruman Natalia