Opis ćwiczeń:

 

I.                    Teoretyczno-metodologiczne założenia andragogiki

·        Podstawowe terminy:

- andragogika, oświata dorosłych, kształcenia a szkolenie, kształcenie techniczno-zawodowe dorosłych.

·        Andragogika jako dyscyplina naukowa.

·         Bariery i trudności rozwoju andragogiki. 

·        Andragogika na tle innych dyscyplin naukowych.

 

Literatura:

K. Wojciechowski, Andragogika, [w:] Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, red. K. Wojciechowski, Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986, s. 20-23.

A. Zych, Leksykon gerontologii, Wyd. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2007.

 

II.                 Uwarunkowania rozwoju oświaty dorosłych

·        Polityka państwa wobec oświaty dorosłych.

·        Rynek pracy a oświata dorosłych.

·        Uczestnicy i organizatorzy oświaty dorosłych.

·        Finansowanie oświaty dorosłych.

 

Literatura:

L. Turos, Andragogika : zarys teorii oświaty i wychowania dorosłych.

L. Turos, Andragogika ogólna.

Wyzwania współczesnej edukacji dorosłych. T. 1, Andragogika jako przedmiot akademicki, pod red. Artura Fabisia; Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach.

R. Pachociński, Andragogika w wymiarze międzynarodowym : (podręcznik dla studentów pedagogiki).

 

III.               Wybrane problemy wychowania i samowychowania dorosłych 

·        Oddziaływania wychowawcze wobec ludzi dorosłych. Wspomaganie procesu kształtowania światopoglądu i postaw. 

·        Poradnictwo.

·         Znaczenie rodziny w rozwoju człowieka dorosłego.

·        Rola wspólnot i grup religijnych w formacji człowieka dorosłego. 

·        Praca jako czynnik formacyjny ludzi dorosłych.

·        Czas wolny i jego wykorzystanie.

·        Aktywność krajoznawcza i turystyczna ludzi dorosłych.

 

Literatura:

B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Wyd. PWN, Warszawa 2007, [Koncepcje i podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej, s. 98-121]

B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, Wyd. PWN, Warszawa 2007, [Potrzeby w zakresie promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej starszych członków rodziny, s. 221-223]

Jankowski D., Przyszczypkowski K., Skrzypczak J., Podstawy edukacji dorosłych. Zarys problematyki, Poznań 1996.

 

IV.              Dydaktyka dorosłych i edukacja ustawiczna 

·        Człowiek dorosły jako uczeń. Motywacja edukacyjna ludzi dorosłych.

·        Funkcje i zadania nauczyciela edukacji dorosłych.

·        Rola edukacji w nowoczesnym społeczeństwie.

·        Cztery filary edukacji ustawicznej: uczyć się, aby wiedzieć; uczyć się, aby działać; uczyć się, aby żyć wspólnie; uczyć się, aby być (Raport Delorsa).

·        Media w edukacji. Internet w edukacji - szanse czy zagrożenia.

·        Kształcenie na odległość.

 

Literatura:

Andragogika w ujęciu interdyscyplinarnym, pod red. Wojciecha Horynia i Jana Maciejewskiego.

Orkwiszewska A., Katolickie uniwersytety ludowe w świetle nauczania społecznego Kościoła, Wyd. SWPR, Warszawa 2004.

 

V.                 Systemy kształcenia dorosłych w wybranych krajach

 

 

Ćwiczenia z andragogiki mają na celu:

-  analizę problemów kształcenia i wychowania dorosłych w wymiarze personalistycznym, humanistycznym i społecznym

- zaznajomienie z koncepcją edukacji permanentnej

-  analizę i ocenę systemów kształcenia dorosłych  w dziedzinie andragogiki.

      Metody dydaktyczne:

- dyskusja, praca z tekstem, praca w grupie.

 

Forma i warunki zaliczenia zajęć:

- znajomość zagadnień objętych programem nauczania

-  2 recenzje wybranego artykułu (z podanej dodatkowej literatury)

-  kolokwium.

 

 

Dodatkowa literatura:

1.      Małgorzata Dzięgielewska, Starość w rodzinach polskich: wstęp do problematyki, „Problemy Rodziny” nr 2/3/1999, s. 3-5

2.      Andrzej Tokarczyk, O starości w Biblii, „Problemy Rodziny” nr 3/1996, s. 31-37

3.      Krzysztof Maliszewski, Odwaga starości, „Chowanna” nr 2/2009, s. 25-32

4.      Agnieszka Stopińska-Pająk, „Szkoła starości” – być, aby się uczyć, „Chowanna” nr 2/2009, s. 11-23

5.      Brunon Synak, Człowiek stary i jego rodzina w zmieniającej się rzeczywistości ekonomicznej, „Problemy Rodziny” nr 1/1992, s. 3-8

6.      Anna Świderkówna, Biblijne błogosławieństwo starości, „Znak” nr 6/2000, s. 94-100

  1. Artur Fabiś, Edukacja seniorów – odpowiedź na wymagania współczesności, „Edukacja Dorosłych” nr 1/2/2006, s. 33-44
  2. Małgorzata Kacprzak, Edukacja seniorów priorytetem krajowym, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” nr 2/2007, s. 59-62
  3. Beata Boczukowa, Edukacja Trzeciego wieku jako czynnik procesu kształcenia i wychowania dorosłych, „Edukacja Dorosłych” nr 3/2004, s. 57-61
  4. Olga Czerniawska, Nowe tendencje w uniwersytetach III wieku, „Edukacja Dorosłych” nr 3/2006, s. 67-71
  5. Olga Czerniawska, Permanentna edukacja jako zadanie starości w XXI wieku, „Edukacja Dorosłych” nr 2/2003, s. 15-22

7.      Olga Czerniawska, Uniwersytet Trzeciego Wieku, 30 lat działania. Przemiany, dylematy i oczekiwania w epoce ponowoczesnej, „Chowanna” nr 2/2009, s. 97-113

  1. Olga Czerniawska, Wokół edukacji osób starszych: kłopoty z nazewnictwem dyscypliny, od gerontologii edukacyjnej do gerantagogii, „Edukacja Dorosłych” nr 3/2001, s. 31-39

8.      Małgorzata Dzięgielewska, Edukacja jako sposób przygotowania do starości, „Chowanna” nr 2/2009, s. 49-62

9.      Jerzy Halicki, Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów, „Chowanna” nr 2/2009, s. 203-212

10.  Helena Hrapkiewicz, Uniwersytety trzeciego wieku jako jedna z form kształcenia osób starszych, „Chowanna” nr 2/2009, s. 115-126

11.  Renata Konieczna, Znaczenie Uniwersytetów Trzeciego Wieku w życiu ludzi starszych: komunikat z badań, „Edukacja Dorosłych” nr 4/1997, s. 58-66

12.  Renata Konieczna-Woźniak, Udział ludzi starszych w edukacji nieformalnej, „Chowanna” nr 2/2009, s. 127-141

13.  Grażyna Orzechowska, Uniwersytet III wieku miejscem kontynuacji i wyzwalania działań na rzecz środowiska społecznego, „Edukacja Dorosłych” nr 2/2003, s. 49-53

14.  Katarzyna Skoczylas, SENIORNet – sieć dla osób starszych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych” nr 2/2007, s. 67-71

15.  Maria Susułowska, Uniwersytet Trzeciego Wieku jako forma uczenia się ludzi starszych, „Oświata Dorosłych” nr 6/1985, s. 352-356

16.  Zofia Szarota, Seniorzy w przestrzeni kulturalno-edukacyjnej społeczeństwa wiedzy, „Chowanna” nr 2/2009, s. 77-96

17.  Elżbieta Trafiałek, Uniwersytet Trzeciego Wieku wobec ekskluzji społecznej ludzi starych – stan i perspektywy w ujęciu porównawczym,  „Edukacja Dorosłych” nr 3/2003, s. 24-30

18.  Zofia Zaorska, Uniwersytet Trzeciego Wieku: stan i perspektywy, „Oświata Dorosłych” nr 1/2/1990, s. 5-11

19.  Barbara Małecka, Dziadkowie w rodzinie, „Edukacja i Dialog, nr 10/1997, s. 14-16

20.  Danuta Kowalczyk, Opieka nad wnukami jako forma aktywności rodzinnej generacji III wieku, „Edukacja Dorosłych” nr 3/2001, s. 41-48

21.  Maria Tyszkowa, Społeczne role dziadków i babć w rodzinie, „Problemy Rodziny” nr 1/1991, s. 11-20

22.  Justyna Falkowska, Do czego są potrzebni dziadkowie, „Edukacja i Dialog” nr 5/2002, s. 46-48