Tematyka

  • Wstęp


    Źródło: https://reaper.com/

    Witaj na kursie dotyczącym edycji dźwięku!

    W ciągu kilku następnych lekcji będziesz mieć okazję poznać podstawy i zaawansowane techniki dotyczące przetwarzania dźwięku. Będziemy omawiać oprogramowanie REAPER, które pozwoli ci na cięcie, przyspieszenie, spowolnienie, a także zapętlenie plików audio. Po ukończeniu kursu będziesz mieć solidną wiedzę i umiejętności potrzebne do edycji dźwięku na różnych etapach produkcji audio.

    Celem kursu jest nauka obsługi programu REAPER.

    Warunkiem zaliczenia kursu jest oddanie zadania zaliczeniowego.


  • Temat 1. Instalacja

    Tematem dzisiejszej lekcji będzie instalacja programu REAPER.

    1. Pobierz plik ze strony kursu lub ze strony głównej REAPER.

    2. Zainstaluj program.

    3. Po wejściu zamknij komunikat o wersji płatnej. REAPER to tzw. 𝘯𝘢𝘨𝘸𝘢𝘳𝘦 (zobacz definicję).

  • Temat 2. Cięcie

    Tematem dzisiejszej lekcji będzie cięcie plików audio w programie REAPER.

    1. Umieść dowolny plik audio w programie, przeciągając go.


      Źródło: opracowanie własne

    2. Aby wyciąć konkretny element, przeciągnij początek lub koniec linii dźwiękowej.


    Źródło: opracowanie własne

    3. Dla większej precyzji, spójrz na górne menu i odznacz ikonę magnesu.

      

    Źródło: opracowanie własne



  • Temat 3. Przyspieszanie i spowalnianie

    Tematem dzisiejszej lekcji będzie przyspieszanie i spowalnianie dźwięku w programie REAPER.

    1. Aby zmienić prędkość piku audio, wciśnij klawisz Alt i wykonaj tę samą czynność, co przy cięciu. 

    2. Mniejszy plik jest bardziej przyspieszony, Większy - spowolniony.


    Źródło: opracowanie własne



    3. Aby zmienić także wysokość tonu, wejdź w opcje konkretnego dźwięku i odznacz "Preserve pitch when changing playrate".


    Źródło: opracowanie własne



  • Temat 4. Zapętlanie

    Tematem dzisiejszej lekcji będzie zapętlanie dźwięku w programie REAPER.

    1. Najpierw potnij swój plik audio, aby znaleźć sekcję odpowiednią do zapętlenia. Możesz wykorzystać spowolnienie i przyspieszenie.

    2. Kiedy dźwięk jest już odpowiedni do zapętlenia, wejdź w opcje i zaznacz "Loop section of item source".

    3. Przeciągnij w prawo, aby zapętlić.


    Źródło: opracowanie własne



  • Temat 5. Eksportowanie

    Tematem dzisiejszej lekcji będzie eksportowanie

    1. Aby wyeksportować plik audio, wchodzimy w "File", a następnie klikamy "Render".


    Źródło: opracowanie własne

    2. Nazywamy plik, wybieramy miejsce zapisu oraz format (np. mp3) i klikamy "Render 1 file".


    Źródło: opracowanie własne

    3. Plik został zapisany.