Najbliższe otoczenie fizyczne
Nasze najbliższe otoczenie jest bardzo ważne! Zależy nam, aby do naszej pracy nie wkradł się chaos i nerwowa atmosfera, więc zadbajmy o to! ;)
WARUNKI DOBREGO OTOCZENIA DO PRACY:
1) BIURKO!
To Twoja ostoja! Miejsce, gdzie spędzasz większość czasu pracy. Zadbaj więc, aby było czyste, nie walały się na nim niepotrzebne rzeczy i dokumenty, których w tym momencie nie potrzebujesz lub które są już dawno załatwione.
Dobrą opcją (choć to oczywiście zależy od osoby) jest kuweta na dokumenty z przegródkami - można posortować je w zależności od statusu sprawy bądź też nadawców pism.
Czy na biurku mogą być osobiste elementy?
Oczywiście! To nic złego, że trzymasz na nim zdjęcie rodziny czy partnerki/-a lub figurkę z ostatnich wakacji! Ale!! Ważny jest umiar!! To nadal miejsce pracy! Nie może wyglądać, jak kopia Twojego salonu, bo automatyczne będzie nam się kojarzyło z relaksem i odpoczynkiem.... I nasza motywacja spadnie!
Zdjęcie: Człowiek przy biurku. Fot.: Pixabay
2) BHP
BHP to nie przywilej, ale Twoje święte prawo! Dlatego dbaj o to, żeby mieć dobrą wysokość biurka, fotela, odległości od monitora itp., jeżeli to koniecznie - nieustępliwie domagaj się tego od swojego pracodawcy - to jego obowiązek!
3) ERGONOMIA
Twoje stanowisko pracy może być zgodne ze wszelkimi zasadami BHP, ale jeżeli nie poukładasz go "pod siebie" to na pewno nie będzie wygodne! Chodzi o to, żeby sprzęty stały na swoim miejscu, a jednocześnie nie ograniczały Ci ruchów! Dlaczego np. masz wszystko wokół siebie ustawione pod osobę praworęczną, skoro jesteś leworęczny? ;) O to właśnie chodzi - to Tobie ma być wygodnie, a fakt, że Paulinie z innego działu tak pasuje, nie oznacza, że Tobie też będzie!
4) ODPOWIEDNIE WYCISZENIE
To kwestia na którą często nie mamy wpływu, no bo co sąsiada obchodzi, że uczymy się do tego najważniejszego egzaminu, skoro on pół roku temu wypisał już sobie urlop, aby zrobić duży remont właśnie W TYM tygodniu? W pracy często nie będzie lepiej, bo nawet w mniejszej firmie rzadko możemy się spodziewać osobnego gabinetu... A co dopiero w dużej korporacji, gdzie królują coraz modniejsze "open space'y"? Jednak, kiedy tylko możemy, zadbajmy o to, aby gdy pracujemy/uczymy się było w miarę cicho.
Wyłączmy gdzieś grający w tle telewizor (który oprócz dzięków rozprasza także obrazem), nie włączajmy muzyki (jest udowodnione naukowo, iż muzyki możemy słuchać jedynie podczas wykonywania czysto automatycznych czynności, na których nie musimy się skupiać - w innych sytuacjach nas rozprasza)!
5) HIGIENA CYFROWA
No właśnie.... A jak często przerywasz własną pracę, aby sprawdzić Facebooka, Instagrama czy przejrzeć najnowsze plotki z showbiznesu? I w konsekwencji ile czasu spędzasz "w sieci", przy komputerze, na smartfonie lub tablecie? Mało tego! Oczy cierpią, bolą, łzawią, a z pracą/nauką nie posuwasz się do przodu! Do tego wszystkie inne obowiązku też leżą odłogiem!
Niestety, takie zachowania to plaga dzisiejszych czasów! Co więcej naukowcy już dawno temu udowodnili, że takie wybijanie się z rytmu co chwilę trwale obniża koncentrację, w konsekwencji upośledzając nasz mózg (szczególnie u małych dzieci i młodych ludzi)! Więc może warto odłożyć telefon gdzieś dalej, wyciszyć dzwonki, a na laptopie, przy którym siedzisz chcąc zrobić coś konkretnego nie mieć otwartych w kolejnych zakładkach wszystkich możliwych mediów społecznościowych i innych rozpraszaczy! ;)
Ludzik otoczony aplikacjami. Fot: Pixabay