1. TRADYCYJNY MODEL MOTYWOWANIA

  1. Twórca: Frederick W. Taylor, II poł. XIX wieku.

  2. Człowiek z natury jest leniwy, czuje niechęć do pracy.

  3. Trzeba go nadzorować. System kar.

  4. Ludzie z reguły nie posiadają ambicji - wolą być kierowani niż kierować.

  5. Najlepiej motywują pieniądze:

  • Wprowadził system akordowy.
  1. Uważał, że trzeba dopasowywać pracę do możliwości poszczególnych jednostek.

Choć na tamte czasy były to całkiem nowe wnioski, to szybko się zdezaktualizowały - Taylor swój system stworzył dla XIX-wiecznych fabryk, w których praca była ciężka, a robotnicy niewykształceni. 


2. MODEL STOSUNKÓW MIĘDZYLUDZKICH

  • Na podstawie badań stwierdzono, że relacje międzyludzkie są ważne w pracy,
  • Ważna postać: Elton Mayo, Przełom lat 20./30. XX wieku,
  • Podkreślenie przydatności pracownika - pokazywanie mu znaczenia jego pracy w realizacji działań całej firmy,
  • Kierownik/lider ma zapewnić zespołowi poczucie, że jest potrzebny i doceniany,
  • Istotne są również relacje między pracownikami,
  • Dostrzega niebezpieczeństwo związane ze znużeniem pracownika obowiązkami,
  • Ważną rolę pełnią tutaj niematerialne czynniki motywacyjne,
  • Nazywany też modelem stosunków współdziałania, związany z kierunkiem human relations.

3. MODEL ZASOBÓW LUDZKICH

  • Ważne postaci: Maslow, Douglas McGregor,
  • Dostrzega złożoność problemu. Uwzględnia płacę, relacje z ludźmi, rozwijanie samodzielności pracy, możliwość rozwoju, zawodowego i awansu,
  • Pracownik ma widzieć sens w swojej pracy, zdawać sobie sprawę jaki ma ona wpływ na działanie firmy,
  • Zatrudnieni mają wpływ na metody i sposoby pracy i organizacji,
  • Mogą decydować w zakresie swoich kompetencji,
  • Ponoszą odpowiedzialność za wykonaną pracę,
  • Praca wg kwalifikacji zawodowych, predyspozycji i umiejętności każdego pracownika,
  • Wtedy pracownicy stają się bardziej aktywni, ponieważ mają poczucie sensu oraz tego, że coś od nich zależy.