Podnoszenie jakości życia jest jednym z głównych celów aplikacyjnych naukowej wiedzy psychologicznej. Stąd propozycja zajęć koncentrujących się właśnie na różnorodnych aspektach szeroko rozumianej jakości życia.

Podjęcie proponowanej problematyki wymaga precyzyjnego zdefiniowania istoty jakości życia, określenia wyznaczników i wskaźników, czyli ustanowienia standardu, do którego mogłyby się odnosić wszelkie działania na rzecz podnoszenia/ulepszania owej jakości życia. Wymaga także uwzględnienia jej dynamiki; istota jakości życia podlega bowiem modyfikacjom w czasie i jest funkcją jakości rozwoju, zmienia się z wiekiem, miejscem w cyklu życiowym, charakterem podejmowanych i realizowanych zadań i celów życiowych. Wymaga w końcu uwzględnienia tego, co dzieje się w sferze kulturowo-społeczne, ekonomicznej i politycznej; kryteria oceny i kategorie opisu jakości życia są bowiem osadzone w społecznie i kulturowo determinowanym systemie norm, wartości i znaczeń, które podlegają nieustannej ewolucji, szczególnie we współczesnym świecie – to, co mogło określać jakość życia pół wieku temu, aktualnie może całkowicie utracić swą wartość. Jakość życia jest nieustannie definiowana na nowo w świetle zmian kulturowych, ekonomicznych i politycznych oraz  postępu technologicznego. Konieczne jest zatem uwrażliwienie na te zmiany, co pozwoli na dynamiczne dostosowywanie kryteriów i kategorii opisu jakości życia do rzeczywistych potrzeb, oczekiwań, wartości i możliwości współczesnego człowieka.

W ramach seminarium realizowane będą projekty badawcze, koncentrujące się na weryfikacji dotychczasowych ustaleń odnośnie do wyznaczników jakości życia w obliczu takich wyzwań współczesności jako niestabilność polityczna (wojna i wyzwania migracyjne), ekonomiczna (inflacja i problem perspektyw zawodowych i finansowych młodego pokolenia), wyzwania środowiskowe w obliczu zmian klimatycznych, zmiany demograficzne, zagrożenia zdrowotne i przedefiniowanie pojęć zdrowia i choroby w obliczu problemów pandemicznych, zmiana sposobów komunikowania się i wchodzenia w relacje społeczne w związku z korzystaniem z nowych technologii informacyjnych.

Podjęte w ramach seminarium badania i analizy będą się opierać na teoretycznym dorobku psychologii z obszaru dobrostanu psychicznego i jakości życia, stresu i radzenia sobie, regulacji emocji oraz kształtowania i zmiany wartości i przekonań. Celem będzie natomiast określenie, jakie właściwości psychiczne, przekonania i wzorce zachowań oraz mechanizmy regulacji sprzyjają, a jakie przeszkadzają, w osiąganiu odpowiedniego poziomu jakości życia w obliczu wyzwań i zagrożeń zewnętrznych.