Imię i nazwisko: Agata Rzymełka-Frąckiewicz

Nazwa przedmiotu: Podstawy pracy z uchodźcami i imigrantami

 

1.     Zajęcia  wprowadzające

 

Podstawowe definicje i pojęcia związane z przedmiotowych zakresem.

Co to znaczy uchodźca, imigrant, emigrant, reemigrant. Rodzaje uchodźstwa: polityczne, wojenne, religijne, ekonomiczne, ekologiczne, etniczne, edukacyjne….

 

Co Polacy myślą o uchodźcach? Kogo definiują jako uchodźcę? Pojęcie uchodźcy w świadomości społecznej. 
np. na podstawie dostępnych badań np. CBOS – Polacy o uchodźcach w internecie i „realu”, Komunikat z badań 149/2015; O uchodźcach w przededniu unijnego szczytu poświęconego kryzysowi imigracyjnemu, Komunikat z badań 133/2015;  Opinie ludności z krajów Europy Środkowej o uchodźcach i imigrantach, Komunikat z badań BS/60/2005. I inne

 

„Sonda uliczna” wśród np. studentów wybranych kierunków / wyniki krótkiego badania sondażowego – na temat tego co myślimy i jak definiujemy pojęcie uchodźstwa. Co wiemy o problemie migracyjnym?

 

2.     Problem uchodźstwa w wybranych rejonach świata. (skala zjawiska, dane statystyczne, rys historyczny konfliktów; podmioty i zakres udzielanej pomocy, skutki uchodźstwa)

Kryzys migracyjny Europy – przykłady państw – Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Szwecja… Jakie stosują rozwiązania poszczególne państwa.

 

Polecajka filmowa – miniserial Kalifat.

 

3.     Jak wspierać uchodźców i imigrantów w adaptacji do nowego kraju.

Polityka / strategia wielo czy międzykulturowa? Jaka jest różnica między tymi pojęciami.

 

4.     Wojna na Ukrainie. Polska polityka społeczna wobec nowych mieszkańców, rodzaj udzielanego wsparcia i jego wymiar (edukacja, zdrowie, praca, zabezpieczenie ekonomiczne, sytuacja prawna; jak było i jak jest obecnie, perspektywa na przyszłość wobec nadchodzących wyborów prezydenckich).

Sytuacja na polskiej granicy wschodniej z Białorusią – sytuacja polityczna a kryzys uchodźczy.

5.     Uchodźstwo edukacyjne? Przykład Katowic jako młodego miasta akademickiego przyjmującego coraz więcej zagranicznych studentów.

Debata: Jak Katowice zdają ten test; jaki jest stosunek katowiczan do nowych mieszkańców; czego oczekujemy; przykłady działań wspierających adaptację młodych ludzi do nowego kraju; ale i jednocześnie przykłady działań edukacyjnych skierowanych na np. wsparcie adaptacyjne – programy lokalne / samorządowe; działania władz miasta Katowice. Jak wygląda sytuacja w takich miastach jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk itd. – przykłady działań wspierających obecność zagranicznych studentów a społeczne reakcje mieszkańców Polski.

 

6.     Podsumowanie wybranych zagadnień