Imię i nazwisko: Agata Rzymełka-Frąckiewicz
Nazwa przedmiotu: Podstawy pracy z uchodźcami i imigrantami
1. Zajęcia wprowadzające
Podstawowe definicje i pojęcia związane z przedmiotowych zakresem.
Co to znaczy uchodźca, imigrant, emigrant, reemigrant. Rodzaje uchodźstwa: polityczne, wojenne, religijne, ekonomiczne, ekologiczne, etniczne, edukacyjne….
Co Polacy myślą o uchodźcach? Kogo definiują jako
uchodźcę? Pojęcie uchodźcy w świadomości społecznej.
np. na podstawie
dostępnych badań np. CBOS – Polacy o uchodźcach w internecie i „realu”,
Komunikat z badań 149/2015; O uchodźcach w przededniu unijnego szczytu
poświęconego kryzysowi imigracyjnemu, Komunikat z badań 133/2015; Opinie ludności z krajów Europy Środkowej o
uchodźcach i imigrantach, Komunikat z badań BS/60/2005. I inne
„Sonda uliczna” wśród np. studentów wybranych kierunków / wyniki krótkiego badania sondażowego – na temat tego co myślimy i jak definiujemy pojęcie uchodźstwa. Co wiemy o problemie migracyjnym?
2. Problem uchodźstwa w wybranych rejonach świata. (skala zjawiska, dane statystyczne, rys historyczny konfliktów; podmioty i zakres udzielanej pomocy, skutki uchodźstwa)
Kryzys migracyjny Europy – przykłady państw – Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Szwecja… Jakie stosują rozwiązania poszczególne państwa.
Polecajka filmowa – miniserial Kalifat.
3. Jak wspierać uchodźców i imigrantów w adaptacji do nowego kraju.
Polityka / strategia wielo czy międzykulturowa? Jaka jest różnica między tymi pojęciami.
4. Wojna na Ukrainie. Polska polityka społeczna wobec nowych mieszkańców, rodzaj udzielanego wsparcia i jego wymiar (edukacja, zdrowie, praca, zabezpieczenie ekonomiczne, sytuacja prawna; jak było i jak jest obecnie, perspektywa na przyszłość wobec nadchodzących wyborów prezydenckich).
Sytuacja na polskiej granicy wschodniej z Białorusią – sytuacja polityczna a kryzys uchodźczy.
5. Uchodźstwo edukacyjne? Przykład Katowic jako młodego miasta akademickiego przyjmującego coraz więcej zagranicznych studentów.
Debata: Jak Katowice zdają ten test; jaki jest stosunek katowiczan do nowych mieszkańców; czego oczekujemy; przykłady działań wspierających adaptację młodych ludzi do nowego kraju; ale i jednocześnie przykłady działań edukacyjnych skierowanych na np. wsparcie adaptacyjne – programy lokalne / samorządowe; działania władz miasta Katowice. Jak wygląda sytuacja w takich miastach jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań, Gdańsk itd. – przykłady działań wspierających obecność zagranicznych studentów a społeczne reakcje mieszkańców Polski.
6. Podsumowanie wybranych zagadnień
- Prowadzący: Rzymełka-Frąckiewicz Agata