Cele przedmiotu:
- Student opisuje umiejętności, które powinien posiadać nauczyciel, wychowawca
- Student wyjaśnia pojęcie osobowości
- Student opisuje wymagane cechy nauczyciela, wychowawcy
- Student opisuje cechy, kompetencje wychowawcy, który jest autorytetem
Treści merytoryczne przedmiotu:
- Autorytet, typologia autorytetu, rola autorytetu w edukacji. Kryzys autorytetu i relatywizm wartości
- Naturalny autorytet jako warunek wstępny pozytywnych relacji między uczniami a nauczycielami. Autorytet nauczyciela w kontekście jego / jej kompetencji zawodowych
- Pierwsze lekcje i autorytet - pierwsze wrażenie. Sposoby przyciągania i utrzymywania uwagi słuchaczy.
- Asertywność nauczyciela i jego znaczenie dla rozwoju autorytetu nauczyciela. Pewność siebie i stanowczość.
- Rola komunikacji werbalnej (treść i sposób przekazu, narzędzia komunikacyjne).
- Rola komunikacji niewerbalnej (mową ciała, kontakt wzrokowy).
- Działania dyscyplinarne (zapobieganie niewłaściwemu zachowaniu, ingerencja w niewłaściwe zachowanie)
Student czyta zadane teksty. Student przygotowuje prace pisemną zawierającą odpowiedzi na pytania stawiane przez prowadzącego po każdych zajęciach, które dotyczą zadanych tekstów.
Na zajęciach student uczestniczy w problemowej dyskusji grupowej prowadzonej narzędziami kształcenia zdalnego.
Oceniana będzie jakość wypracowanych zadań i jakość formułowanych argumentów i również aktywność w dyskusji.
- Prowadzący: Zormanova Lucie