Celem kształcenia jest zaznajomienie studentów z podstawowymi kierunkami pedagogicznymi, ich założeniami filozoficznymi, ideologicznymi oraz koncepcjami wychowania/kształcenia lub edukacji. Celem kształcenia jest inspirowanie do myślenia refleksyjnego i krytycznego, rozwijanie zdolności dyferencjacji poznawczej, rozszerzenie i pogłębienie wiedzy o wychowaniu, kształceniu, edukacji.
Analizowane są filozoficzne założenia takie jak realizm, egzystencjalizm,
dialog, zrównoważonego rozwoju, feminizm jako podstawy wychowania/edukacji.
Ideologiczne założenia edukacji obejmują liberalizm/neoliberalizm,
konserwatyzm/neokonserwatyzm i progresywizm.
Wyniki analiz są wykorzystane do odszukiwania, porównywania
wartości, celów wychowania, nauczania, uczenia się w edukacji opisanych w
ujęciu pedagogiki teoretycznej dialogu, międzykulturowej, emancypacyjnej,
krytycznej i praktycznej dotyczącej, edukacji refleksyjnej, na rzecz
zrównoważonego rozwoju/globalnej.