Celem kursu jest poznanie metodologiczne podstaw badań naukowych w pedagogice.

W toku kursu jest przedstawienie indeksu podstawowych pojęć i zagadnień metodologicznych oraz ogólnych dyrektyw metodologicznych jako wykładni procesu poznawania i odkrywania rzeczywistości pedagogicznej. Podstawy metodologiczne budowania teorii naukowej w obszarze nauk pedagogicznych; Znaczenie, cechy i funkcje teorii w badaniach naukowych; Wiedza potoczna a teoria naukowa- warunki i kryteria różnicujące. Ogólne strategie badań pedagogicznych -specyfika modelu ilościowego i jakościowego. Podstawy procesu badawczego na przykładzie badań o charakterze idiograficznym i nomotetycznym. Aspekty różnicujące w procedurze jakościowej i ilościowej. Komplementarność badań w i triangulacja pedagogice. Szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych a możliwości zastosowania poszczególnych metod i techniki badawczych. Zakres potencjalnej problematyki badań i podstawowe założenia dotyczące opracowania i analiza materiału badawczego. Sposoby prezentacji i zakres analizy wyników badań.