Celem kursu jest poznanie metodologiczne podstaw badań naukowych w
pedagogice.
W toku kursu jest przedstawienie indeksu podstawowych pojęć i zagadnień metodologicznych oraz ogólnych dyrektyw metodologicznych jako wykładni
procesu poznawania i odkrywania rzeczywistości pedagogicznej. Podstawy metodologiczne budowania teorii
naukowej w obszarze nauk pedagogicznych; Znaczenie, cechy i funkcje teorii w
badaniach naukowych; Wiedza potoczna a teoria naukowa- warunki i kryteria różnicujące. Ogólne strategie
badań pedagogicznych -specyfika modelu ilościowego i jakościowego. Podstawy
procesu badawczego na przykładzie badań o charakterze idiograficznym i
nomotetycznym. Aspekty różnicujące w procedurze jakościowej i ilościowej.
Komplementarność badań w i triangulacja pedagogice. Szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych a
możliwości zastosowania poszczególnych metod i techniki badawczych. Zakres
potencjalnej problematyki badań i podstawowe założenia dotyczące opracowania i
analiza materiału badawczego. Sposoby prezentacji i zakres analizy wyników
badań.
- Prowadzący: Borowiec Ewa