Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z prawoznawstwa.
Student ma elementarną wiedzę, jakie są podstawy prawne działalności instytucji opiekuńczych i wychowawczych.
Student ma wiedzę o procedurach prawnych związanych z działalnością pomocową, wychowawczą wobec dzieci i młodzieży oraz z
działalnością pomocową i wsparciem udzielanym przez pracowników socjalnych osobom dorosłym.
Student potrafi odnieść system normatywny zawarty w ustawodawstwie do konkretnych kazusów- przypadków i do działalności
pedagogicznej i pomocowej.
Student potrafi prawidłowo analizować i interpretować przepisy prawa w działaniach pomocowych i edukacyjnych oraz z zakresu pomocy
społecznej.
Relacje prawne między rodzicami i dziećmi. Pochodzenie dziecka i sposoby ustalenia ojcostwa. Władza rodzicielska- treść i ingerencja
sądu we władzę rodzicielską, kontakty rodziców z dziećmi.
Obowiązek alimentacyjny – treść i kolejność. Przyznawanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
Zastępcze środowiska wychowawcze- rodziny zastępcze, adopcja- przesłanki i systemy, rodzinne domy dziecka. Działalność ośrodków
adopcyjno-opiekuńczych.
Opieka i kuratela jako instytucje prawne. Zasady sprawowania opieki prawnej nad małoletnimi i ubezwłasnowolnionymi.
Pomoc społeczna- kryteria uzyskiwania pomocy. Świadczenia z pomocy społecznej- katalog –zasady przyznawania. Procedura
występowania o świadczenia z pomocy społecznej i świadczenia rodzinne. Podstawowe założenia ustawy o przeciwdziałaniu przemocy
w rodzinie. Ochrona dziecka przed przemocą.
- Prowadzący: Nowak Anna