Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi paradygmatami w ramach rozwoju społecznego (paradygmat rozwoju zależnego, modernizacji i rozwoju alternatywnego). Studenci poznają intelektualne źródła paradygmatów, ich podstawowe założenia i najważniejsze teorie w nich funkcjonujące oraz krytyczną ocenę podstawowych stanowisk w refleksji nad rozwojem społecznym. Równocześnie studentom pokazywane są możliwości i ograniczenia podstawowych stanowisk teoretycznych do analizy rozwoju regionu, Polski oraz społeczeństwa światowego (spór o przyszłość kapitalizmu; spór o zderzenie cywilizacji; społeczeństwo spór o koniec historii, przyczyny rozwoju i niedorozwoju Polski). Zdobyta podczas zajęć wiedza powinna pozwolić na lepsze zrozumienie podstawowych dylematów rozwojowych Polski i świata.

Opis przedmiotu

 1/ Pojęcie zmiany społecznej, procesu społecznego, rozwoju społecznego (P. Sztompka, A. Boskoff, M.S. Szczepański).

 2/ Interdyscyplinarny charakter refleksji nad zmianą i rozwojem społecznym (związki socjologii, ekonomii, politologii, historii,, filozofii, psychologii)

2/ Początki społecznej refleksji nad zmianą i rozwojem społecznym (koncepcje deterministyczne, czynnikowe, koncepcje zmiany endogennej i egzogennej)

3/ Źródła, podstawowe założenia i przykłady teorii modernizacji (D. Bell, W.W. Rostow, P. Drucker, A. Toffler, J. Neisbitt; teorie osobowości nowoczesnej)

4/ Problemy rozwoju społeczeństwa postindustrialnego. Spór o przyszłość kapitalizmu

5/ Spór o dziejotwórczą rolę idei (M.Weber a K.Marks)

6/ Źródła, podstawowe założenia i przykłady teorii rozwoju zależnego (od teoria de la dependencia, do teorii systemu światowego; od postmarksizmu do prezydentury w Brazyli)

7/ Źródła, podstawowe założenia i przykłady teorii rozwoju alternatywnego (od Gandhiego, Schumachera, po współczesną krytykę globalizacji)

8/ W kręgu współczesnej refleksji nad zmianą społeczną i rozwojem społecznym (L. Thurow, R. Barber, S.P. Huntington, F, Fukuyama)

9/ Wewnętrzne  prawidłowości  powstawania  i  odtwarzania niedorozwoju  w ujęciu J.K.Galbraitha  i G. Myrdala. Możliwości zastosowania tych koncepcji do polskiej rzeczywistości.

10/ Rola kapitału społeczno-kulturowego w rozwoju. Kapitał społeczny w regionie szansą czy barierą rozwoju.

11/ Analiza wybranych wskaźników rozwoju (HDI, Index Wolności Gospodarczej, Index Biedy)