Z Skrypty dla studentów Ekonofizyki UPGOW
(→Generowanie procesu Poissona) |
(→Generowanie procesu Poissona) |
||
Linia 117: | Linia 117: | ||
[[Plik:poisson_proc1.png|thumb|360px|Eksperyment z 61 próbami Bernouliego, punkty połączone linią ciągła sa wynikiem dokładnym a niebieskie punkty są średnią z 1000 eksperymentów. ]] | [[Plik:poisson_proc1.png|thumb|360px|Eksperyment z 61 próbami Bernouliego, punkty połączone linią ciągła sa wynikiem dokładnym a niebieskie punkty są średnią z 1000 eksperymentów. ]] | ||
- | Ponieważ realizacja procesu Poissona jest dana przez niezależne punkty jednorodnie położone na odcinku <math>[0, T] </math> to można wygenerować tę liczbe korzystając z rozkładu Poissona a następnie wygenerować położenie tych punktów na osi czasu zgodnie z rozkładem jednorodnym. | + | Ponieważ realizacja procesu Poissona jest dana przez niezależne punkty jednorodnie położone na odcinku <math>[0, T] </math> to można wygenerować tę liczbe korzystając z rozkładu Poissona a następnie wygenerować położenie tych punktów na osi czasu zgodnie z rozkładem jednorodnym. Poniższy kod realizuje ten algorytm. Wykorzystana jest przy tym funkcja wbudowana w system, która generuje punkty losowe z rozkładu Poissona <math> e^{-\lambda} \; \frac{\lambda ^k}{k!}</math> |
<source lang="matlab"> | <source lang="matlab"> |
Wersja z 17:40, 14 kwi 2010
Spis treści[ukryj] |
Próby i schemat Bernoulliego
Próbą Bernoulliego nazywamy dowolne doświadczenie losowe, w którym pytam tylko o dwa możliwe wyniki, będące zdarzeniami przeciwnymi. Prawdopodobieństwo tego, że w schemacie Bernoulliego o n próbach otrzymamy k razy sukces jest jest dane przez rozkład dwumianowy:
Przeprowadzmy symulację komputerową takiego procesu dla schematu Bernoulliego składającego się z szesciu prób z prawdopodobieństwem sukcesu p=0.6. Dysponując jednorodnym generatorem liczb losowych z przedziału (0,1), łatwo możemy wygenerować rezultat próby Bernouliego. Korzystamy z faktu, że prawdopodobieństwo P zdarzenia że taka liczba losowa z przedziałuy (0,1) jest wieksza od 0.6 wynosi dokładnie p=0.6. Ponieważ mamy sześć prób generujemy jednym poleceniem wektor:
rand(6,1)
a następnie wykonujemy na nim operację logiczną
rand(6,1)<0.6
i w wyniku otrzymujemy wektor zer i jedynek, przy czym jedynka odpowiada sukcesowi z prawdopodopieństwem 0.6 w jednej próbie. Eksperyment powtarzamy wiele razy, więc możemy wykorzystać drugi wskaźnik:
octave:87> rand(6,10)<0.5 ans = 0 1 0 0 1 0 1 0 1 0 0 0 1 1 0 1 0 1 0 0 0 0 1 1 1 0 1 1 0 1 1 1 1 0 1 0 1 1 0 0 0 0 0 1 0 1 0 0 1 1 1 1 0 1 1 1 1 0 0 0
Każda kolumna powyższej macierzy odpowiada jednemu eksperymentowi składającemu się z 6 zdarzeń
Chcemy wyliczyć prawdopodobieństwo z jakim sukces zajdzie dokładnie 3 razy, czyli częstość z jaką kolumna powyższej macierzy będzie zawierała dokładnie trzy jedynki. Można to zrobić sumując wszystkie rzędy tej macierzy wektora:
octave:88> sum( rand(6,10)<0.5 ) ans = 1 2 5 1 2 2 0 4 3 2
a następnie wykonując operację logiczną:
octave:89> sum( rand(6,10)<0.5 )==3 ans = 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1
By obliczyć częstość musimy znowu zsumować powyższe "jedynki" i podzielić przez 10
octave:105> sum((sum( rand(6,10)<0.5 )==3))/10 ans = 0.20000
Otrzymany wynik jest średnia z 10 eksperymentów i jego dokładność nie jest duża. Dokładną wartość prawdopodobieństwa możemy oszacować z rozkładu dwumianowego, który jest w systemie Octave/Matlab zdefiniowany jako funkcja binopdf:
octave:106> binopdf(3,6,0.6 ) ans = 0.27648
By otrzymać lepszy wynik możemy powtórzyć nie 10 ale np. 1000000 razy nasz eksperyment:
octave:107> sum((sum( rand(6,1000000)<0.6 )==3))/1000000 ans = 0.27658
i okazuje się zę wynik wysymulowany zgadza się z dokładnym do trzech cyfr znaczących. Na współczesnym komputerze, taka operacja nie powinna zająć wiecej niż jedna sekunda.
Dysponując powyższymi narzędziami można narysować rozkład dwumianowy jako średnia z np. 1000 eksperymentów. Poniższy program ilustruje taką procedurę:
clear all; N=1000 p=0.6 n=61 tic; for k=0:n; eksp(k+1)=sum((sum( rand(n,N)<p )==k))/N; endfor toc plot(0:n,eksp,"*", 0:n,binopdf(0:n,n,p ),"o")
Proces Poissona
Rozważamy przedział liczbowy [0, T]. Z przedziału tego wybieram losowo jeden punkt, jedną liczbę. Ponieważ wszystkie liczby są "równo rozłożone", więc prawdopodobieństwo tego, że punkt ten jest w przedziale (t_1, t_2)\subset [0, T] wynosi
P(A)= p = \frac{t_2 -t_1}{T}
DEFINICJA
Procesem Poissona N(t) nazywamy proces stochastyczny o następujących wlasnościach:
- Przestrzenią stanów jest zbiór liczb całkowitych nieujemnych, X=\{k\}_0^{\infty}\; = \{0, 1, 2, \dots \}
- N(0) = 0 \; (proces startujący z zera)
- N(t_2) - N(t_1)\; jest liczbą punktów w przedziale (t_1, t_2)
- N(t) ma stacjonarne i niezależne przyrosty na nieprzekrywających się przedziałach o rozkładzie prawdopodobieństwa
Generowanie procesu Poissona
Ponieważ realizacja procesu Poissona jest dana przez niezależne punkty jednorodnie położone na odcinku [0, T] to można wygenerować tę liczbe korzystając z rozkładu Poissona a następnie wygenerować położenie tych punktów na osi czasu zgodnie z rozkładem jednorodnym. Poniższy kod realizuje ten algorytm. Wykorzystana jest przy tym funkcja wbudowana w system, która generuje punkty losowe z rozkładu Poissona e^{-\lambda} \; \frac{\lambda ^k}{k!}
clear all T=15; mu=1.3; N=poissrnd(T*mu); t=sort(T*rand(1,N)); x=1:(N); t=reshape([t;t],[2*length(t),1])(2:2*length(t)); x=reshape([x;x],[2*length(x),1])(1:(2*length(x)-1)); plot(t,x,"o-")