Z Skrypty dla studentów Ekonofizyki UPGOW
Linia 27: | Linia 27: | ||
Jeżeli dla ciągu | Jeżeli dla ciągu | ||
<math>{a_n} \bigwedge_{n \in N} a_{n+1} - a_n = r</math> | <math>{a_n} \bigwedge_{n \in N} a_{n+1} - a_n = r</math> | ||
- | to wtedy ciąg <math>{a_n}</math> nazywamy ciągiem arytmetycznym | + | to wtedy ciąg <math>{a_n}</math> nazywamy ciągiem arytmetycznym, czyli różnica <math>r</math> pomiędzy dwoma kolejnymi wyrazami ciągu arytmetycznego jest stała. Ciąg |
<math>\begin{aligned} | <math>\begin{aligned} | ||
Linia 59: | Linia 59: | ||
= Ciąg geometryczny = | = Ciąg geometryczny = | ||
- | Jeżeli dla ciągu <math>{a_n} \bigwedge_{n \in N} \frac{a_{n+1}}{a_n} = q</math> to wtedy ciąg <math>{a_n}</math> nazywamy ciągiem geometrycznym | + | Jeżeli dla ciągu <math>{a_n} \bigwedge_{n \in N} \frac{a_{n+1}}{a_n} = q</math> to wtedy ciąg <math>{a_n}</math> nazywamy ciągiem geometrycznym, czyli iloraz <math>q</math> dwóch kolejnych wyrazów ciągu geometrycznego jest stały. Ciąg <math>\begin{aligned} |
a_n = 2^n, n \in N \nonumber \end{aligned}</math> | a_n = 2^n, n \in N \nonumber \end{aligned}</math> | ||
jest ciągiem geometrycznym o ilorazie <math>q = 2</math>, a jego trzy początkowe wyrazy to <math>a_1 = 2, a_2 = 4, a_3 = 8</math>.<br /> | jest ciągiem geometrycznym o ilorazie <math>q = 2</math>, a jego trzy początkowe wyrazy to <math>a_1 = 2, a_2 = 4, a_3 = 8</math>.<br /> | ||
- | I podobnie jak dla ciągu arytmetycznego, znając pierwszy wyraz ciągu geometrycznego <math>a_1</math> oraz jego iloraz <math>q</math> potrafimy | + | I podobnie jak dla ciągu arytmetycznego, znając pierwszy wyraz ciągu geometrycznego <math>a_1</math> oraz jego iloraz <math>q</math> potrafimy znaleźć wartość dowolnego wyrazu <math>a_n</math> z następującej zależności: |
<math>\begin{aligned} | <math>\begin{aligned} | ||
Linia 144: | Linia 144: | ||
# Oblicz sumę dziesięciu początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego <math>3, 8, 13, 18, 23, 28, 33, 38, 43, \ldots</math> | # Oblicz sumę dziesięciu początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego <math>3, 8, 13, 18, 23, 28, 33, 38, 43, \ldots</math> | ||
# Oblicz sumę ośmiu początkowych wyrazów ciągu <math>1^2, 2^2, 3^2, 4^2, 5^2, \ldots</math> | # Oblicz sumę ośmiu początkowych wyrazów ciągu <math>1^2, 2^2, 3^2, 4^2, 5^2, \ldots</math> | ||
- | # Uczniowie sadzili drzewa w okolicach szkoły, aby zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza. Zdecydowano, że liczba drzew, jaka będzie posadzona na każdym części będzie równa numerowi klasy do której uczęszczają uczniowie np. w części klasy I zasadzone zostanie 1 drzewo, w części klasy II zasadzone zostaną 2 drzewa i tak dalej aż do klasy XII. Przeznaczono trzy części dla każdej klasy. Ile drzew | + | # Uczniowie sadzili drzewa w okolicach szkoły, aby zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza. Zdecydowano, że liczba drzew, jaka będzie posadzona na każdym części będzie równa numerowi klasy do której uczęszczają uczniowie np. w części klasy I zasadzone zostanie 1 drzewo, w części klasy II zasadzone zostaną 2 drzewa i tak dalej aż do klasy XII. Przeznaczono trzy części dla każdej klasy. Ile drzew posadzą uczniowie? |
# 200 drewnianych kłód jest ułożonych w sposób następujący: 20 kłód w dolnym rzędzie 19, w następnym rzędzie, 18 w kolejnym i tak dalej. W ilu rzędach jest rozmieszczonych 200 kłód drewna i ile znajduje się w najwyższym (ostatnim) rzędzie? | # 200 drewnianych kłód jest ułożonych w sposób następujący: 20 kłód w dolnym rzędzie 19, w następnym rzędzie, 18 w kolejnym i tak dalej. W ilu rzędach jest rozmieszczonych 200 kłód drewna i ile znajduje się w najwyższym (ostatnim) rzędzie? | ||
# Umowa o pracę na budowie określa kary za opóźnienia zakończenia poza określonym terminie w sposób następujący: kara w wysokości 200 zł za jeden dzień opóźnienia, kara w wysokości 250 zł za drugi dzień, kara w wysokości 300 zł za trzeci dzień, itp., kara za każdy dzień kolejny dzień jest o 50 zł większa niż w dniu poprzednim. Ile pieniędzy kary wykonawca musi zapłacić, jeśli opóźni pracę o 30 dni? | # Umowa o pracę na budowie określa kary za opóźnienia zakończenia poza określonym terminie w sposób następujący: kara w wysokości 200 zł za jeden dzień opóźnienia, kara w wysokości 250 zł za drugi dzień, kara w wysokości 300 zł za trzeci dzień, itp., kara za każdy dzień kolejny dzień jest o 50 zł większa niż w dniu poprzednim. Ile pieniędzy kary wykonawca musi zapłacić, jeśli opóźni pracę o 30 dni? |
Wersja z 23:24, 4 lut 2014
Teraz będziemy rozważać szczególny przypadek funkcji, której dziedziną są liczby naturalne. Taką funkcję nazywamy ciągiem. Ciągi mogą być skończone lub nieskończone. Ciąg skończony jest określony dla liczb naturalnych mniejszych od pewnej liczby \(n \in N\), czyli ma skończoną liczbę wyrazów. Natomiast ciąg nieskończony jest określony dla wszystkich liczb naturalnych, czyli ma nieskończoną liczbę wyrazów. Jeżeli wartości ciągu są liczbami to taki ciąg nazywamy ciągiem liczbowym i takimi ciągami będziemy się zajmować. Podamy teraz kilka przykładów ciągów:
- \(a_1 = 1, a_2 = 3, a_3 = 5, a_4 = 7, a_5 = 9\), pięciowyrazowy, czyli skończony ciąg liczbowy (jego wyrazy to liczby nieparzyste),
- \({b_n} = 2n +1, n = 0, 1, 2, ...\), nieskończony ciąg liczbowy, którego wartościami są liczby nieparzyste. \(b_n\) nazywamy ogólnym wyrazem ciągu. Mając \(b_n\) możemy obliczyć wartość dowolnego wyrazu ciągu.
- \({c_n} = n^2 - 1, 1 \leq n \leq 4\), czterowyrazowy ciąg o następujących wyrazach\[c_1 = 0, c_2 = 3, c_3 = 8, c_4 = 15\].
W dalszej części będziemy rozważać pojęcie monotoniczności ciągu i jego granicę, a także przyjrzymy się bliżej dwóm ważnym ciągom, a mianowicie ciągowi arytmetycznemu i geometrycznemu.
Spis treści |
Monotoniczność ciągu
Przez monotoniczność rozumiemy to czy dany ciąg jest rosnący, niemalejący, malejący, nierosnący bądź stały. Podamy teraz definicje ciągów o takich własnościach wraz z podaniem przykładów.
- Ciąg \({a_n}\) jest rosnący jeżeli \(\bigwedge_{n \in N} a_{n+1} - a_n > 0\)
Przykładem może być ciąg \(a_n = 10n\) o wyrazach \(10, 20, 30, 40,...\)
- Ciąg \({a_n}\) jest niemalejący jeżeli \(\bigwedge_{n \in N} a_{n+1} - a_n \geq 0\)
Przykładem jest ciąg o wyrazach \(1, 2, 2, 3, 3, 3, 4, 4, 4, 4,...\)
- Ciąg \({a_n}\) jest malejący jeżeli \(\bigwedge_{n \in N} a_{n+1} - a_n < 0\)
Przykładem może być ciąg \(a_n = \frac{1}{n}\) o wyrazach \(1, \frac{1}{2}, \frac{1}{3}, \frac{1}{4},...\)
- Ciąg \({a_n}\) jest nierosnący jeżeli \(\bigwedge_{n \in N} a_{n+1} - a_n \geq 0\)
Przykładem może być ciąg o wyrazach \(50, 50, 45, 45, 40, 40,...\)
- Ciąg \({a_n}\) jest stały jeżeli \(\bigwedge_{n \in N} a_n = c\), gdzie \(c\) jest stałą.
Przykładem może być ciąg \(a_n = 10\) o wyrazach \(10, 10, 10, 10,...\)
Ciąg arytmetyczny
Jeżeli dla ciągu \({a_n} \bigwedge_{n \in N} a_{n+1} - a_n = r\) to wtedy ciąg \({a_n}\) nazywamy ciągiem arytmetycznym, czyli różnica \(r\) pomiędzy dwoma kolejnymi wyrazami ciągu arytmetycznego jest stała. Ciąg
\(\begin{aligned} a_n = 3n +1, n \in N \nonumber \end{aligned}\)
jest ciągiem arytmetycznym o różnicy \(r = 3\), a jego trzy początkowe wyrazy to \(a_1 = 4, a_2 = 7, a_3 = 10\).
Znając pierwszy wyraz ciągu arytmetycznego \(a_1\) oraz jego różnicę \(r\) potrafimy znaleźć wartość dowolnego wyrazu \(a_n\) z następującej zależności: \(a_n = a_1 + (n - 1)r\)
Dla każdego ciągu arytmetycznego zachodzi następująca zależność pomiędzy trzema kolejnymi wyrazami \(a_{n - 1}, a_n, a_{n + 1}\)
pokazująca, że wartość dowolnego wyrazu ciągu arytmetycznego jest średnią arytmetyczną wyrazów z nim sąsiadujących.
Monotoniczność ciągu arytmetycznego zależy od różnicy \(r\). I tak
- dla \(r > 0\) ciąg arytmetyczny \({a_n}\) jest rosnący,
- dla \(r = 0\) jest stały,
- dla \(r < 0\) jest malejący.
W wielu przypadkach przydaje się umiejętność obliczenia sumy częściowej, czyli sumy kilku kolejnych wyrazów ciągu. Dla ciągu arytmetycznego \({a_n}\) suma częściowa \(S_n\) \(n\) początkowych wyrazów wyraża się następującym wzorem:
\(\begin{aligned} S_n = a_1 + a_2 + ... + a_n = \frac{a_1 + a_n}{2} \cdot n. \nonumber \end{aligned}\)
Ciąg geometryczny
Jeżeli dla ciągu \({a_n} \bigwedge_{n \in N} \frac{a_{n+1}}{a_n} = q\) to wtedy ciąg \({a_n}\) nazywamy ciągiem geometrycznym, czyli iloraz \(q\) dwóch kolejnych wyrazów ciągu geometrycznego jest stały. Ciąg \(\begin{aligned} a_n = 2^n, n \in N \nonumber \end{aligned}\) jest ciągiem geometrycznym o ilorazie \(q = 2\), a jego trzy początkowe wyrazy to \(a_1 = 2, a_2 = 4, a_3 = 8\).
I podobnie jak dla ciągu arytmetycznego, znając pierwszy wyraz ciągu geometrycznego \(a_1\) oraz jego iloraz \(q\) potrafimy znaleźć wartość dowolnego wyrazu \(a_n\) z następującej zależności:
\(\begin{aligned} a_n = a_1 \cdot q^{n-1}. \nonumber \end{aligned}\)
Monotoniczność ciągu geometrycznego zależy od znaku wyrazu pierwszego \(a_1\) oraz wartości ilorazu \(q\), przy czym dla \(q < 0\) nie można okreslić monotoniczności. I tak
- dla \(a_1 > 0 \land q > 1\) ciąg geometryczny \({a_n}\) jest rosnący,
- dla \(a_1 > 0 \land q \in (0,1)\) jest malejący,
- dla \(a_1 < 0 \land q > 1\) jest malejący,
- dla \(a_1 < 0 \land q \in (0,1)\) jest rosnący,
- dla \(q=1\) ciąg geometryczny \({a_n}\) jest stały.
Dla ciągu geometrycznego \({a_n}\) suma częściowa \(S_n\) \(n\) początkowych wyrazów wyraża się nastepującym wzorem (\(q \neq 1\)):
\(\begin{aligned} S_n = a_1 + a_2 + ... + a_n = a_1 \cdot \frac{1 - q^n}{1 - q}, \nonumber \end{aligned}\)
natomiast dla ilorazu \(q = 1\) ciąg geometryczny jest ciągiem stałym i stąd jego suma częściowa to
Granica ciągu
Bardzo ważnym pojęciem w matematyce jest pojęcie granicy. Rozpoczniemy jego wprowadzenie od ciągów. Istnienie (bądź nieistnienie) granicy ciągu rozpatrujemy jedynie dla ciągów nieskończonych. Powiemy, że nieskończony ciąg liczbowy \({a_n}\) ma granicę \(g\) (\(g\) jest liczbą ponieważ zajmujemy się ciągami liczbowymi) wtedy i tylko wtedy gdy
\(\begin{aligned} \bigwedge_{\epsilon > 0} \quad \bigvee_{m \in N} \quad \bigwedge_{n > m} \mid a_n - g \mid < \epsilon, \nonumber \end{aligned}\)
co zapisujemy nastepująco:
\( \lim_{n \rightarrow \infty} a_n = g.\)
Jeżeli granica ciągu nieskończonego \({a_n}\) jest skończona to mówimy, że jest to ciąg zbieżny i dąży do granicy \(g\), lub że ma granicę \(g\). Jeżeli granica ciągu nieskończonego nie jest skończona to wtedy taki ciąg jest rozbieżny. Ciąg rozbieżny dąży do \(+\infty\) lub do \(-\infty\). I tak
\(\begin{aligned} \lim_{n \rightarrow \infty} a_n = +\infty \Leftrightarrow \bigwedge_{M > 0} \quad \bigvee_{N \in \mathbf{N}} \quad \bigwedge_{n \geq N} \quad a_n > M. \nonumber \end{aligned}\)
I podobnie
\(\begin{aligned} \lim_{n \rightarrow \infty} a_n = -\infty \Leftrightarrow \bigwedge_{M > 0} \quad \bigvee_{N \in \mathbf{N}} \quad \bigwedge_{n \geq N} \quad a_n < -M. \nonumber \end{aligned}\)
Pojęcie granicy ciągu dotyczy zachowania się wyrazów ciągu w nieskończoności czyli dla \(n \rightarrow \infty\) i dlatego to co się dzieje (np. ich zmiana czy też zmiana ich kolejności) ze skończoną liczbą wyrazów ciągu nie ma żadnego wpływu zarówno na istnienie granicy ciągu jak i na jej wartość. Przy obliczniu granic ciągów często wykorzystujemy następujące twierdzenia: (1) granica sumy dwóch ciągów jest równa sumie granic, i (2) granica ilorazu dwóch ciągów jest równa ilorazowi granic, przy czym żaden wyraz ciągu znajdującego się w mianowniku nie może być równy 0 oraz jego granica musi być różna od zera. Wykorzystamy te twierdzenia do obliczenia granicy ciągu o wyrazie ogólnym \(a_n = \frac{2n^3 - n^2 +1}{-n^3 + 5n -7}\). Jest to przykład ciągu w którym licznik i mianownik są wielomianami ze względu na \(n\). Granicę takiego ciągu obliczamy dzieląc licznik i mianownik przez najwyższą potęgę \(n\) występującą w mianowniku - dla naszego ciągu jest to \(n^3\). Otrzymujemy wtedy
\(\begin{aligned} \lim_{n \rightarrow \infty} a_n = \lim_{n \rightarrow \infty} \frac{\frac{2n^3}{n^3} - \frac{n^2}{n^3} + \frac{1}{n^3}}{\frac{-n^3}{n^3} + \frac{5n}{n^3} - \frac{7}{n^3}}\nonumber \end{aligned}\)
a po uproszczeniu
\(\begin{aligned} \lim_{n \rightarrow \infty} a_n = \lim_{n \rightarrow \infty} \frac{2 - \frac{1}{n} + \frac{1}{n^3}}{-1 + \frac{5}{n^2} - \frac{7}{n^3}}.\nonumber \end{aligned}\)
Zauważmy, że granica wyrażeń typu \(\frac{const}{n^m}\), gdzie \(n, m \in N\), a \(const\) jest stałą niezależną od \(n\), jest równa \(0\) i stąd
\(\begin{aligned} \lim_{n \rightarrow \infty} a_n = \lim_{n \rightarrow \infty} \frac{2n^3 - n^2 +1}{-n^3 + 5n -7} = -2\nonumber \end{aligned}\)
Zadania
- Znaleźć pięć pierwszych wyrazów ciągu o wyrazie ogólnym \(a_n = \frac{n^3 - n^2 +1}{-n^2 + 2n -1}\)
- Określić monotoniczność ciągu \(a_n = n^2 - 3n +2\)
- Określić monotoniczność ciągu \(a_n = \frac{2}{n^2 - 1}\)
- Dla ciągu o wyrazie ogólnym \(a_n = 3n - 12\) znaleźć ilość wyrazów ujemnych.
- Obliczyć sumę liczb naturalnych od \(1\) do \(1000\).
- Czy ciąg o wyrazie ogólnym \(a_n = 3n + 4\) jest ciągiem arytmetycznym? A jeśli tak to obliczyć sumę 20-tu początkowych wyrazów tego ciągu.
- Czwarty wyraz ciągu arytmetycznego jest równy \(12\), a \(a_{10} = 30\). Podać wzór ogólny tego ciągu arytmetycznego.
- Drugi wyraz ciągu geometrycznego wynosi \(6\), a \(a_6 = 216\). Podać wzór ogólny tego ciągu geometrycznego.
- Obliczyć sumę następujących wyrazów ciągu geometrycznego\[-2,4,\ldots,-32\]
- Obliczyć granicę ciągu
- \(a_n = \frac{- n^2 +1}{-n^2 + 2n -1}\)
- \(a_n = \frac{n^3 - n^2 +1}{-n^2 + 2n -1}\)
- \(a_n = \frac{n + 1}{-n^2 + 2n -1}\)
- Dany jest ciąg \(\{a_n\}\) określony wzorem \(\{a_n\}=n^2-4n-12\) dla \(n\geq 1\). Którym wyrazem ciągu jest liczba \(0\)
- Dany jest ciąg arytmetyczny \(-7,-4,-1,\ldots\) Ile wynosi pięćdziesiąty wyraz tego ciągu?
- Oblicz sumę siedmiu początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego w którym \(a_3=7\) \(a_{13}-a_9=20\)
- Liczby \((4,x,y)\) tworzą ciąg arytmetyczny. Jeżeli druga liczbę zwiększymy o \(1\), a trzecią zwiększymy o \(3\) to otrzymamy ciąg geometryczny. Wyznacz liczby \(x\) i \(y\)
- Oblicz sumę dziesięciu początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego \(3, 8, 13, 18, 23, 28, 33, 38, 43, \ldots\)
- Oblicz sumę ośmiu początkowych wyrazów ciągu \(1^2, 2^2, 3^2, 4^2, 5^2, \ldots\)
- Uczniowie sadzili drzewa w okolicach szkoły, aby zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza. Zdecydowano, że liczba drzew, jaka będzie posadzona na każdym części będzie równa numerowi klasy do której uczęszczają uczniowie np. w części klasy I zasadzone zostanie 1 drzewo, w części klasy II zasadzone zostaną 2 drzewa i tak dalej aż do klasy XII. Przeznaczono trzy części dla każdej klasy. Ile drzew posadzą uczniowie?
- 200 drewnianych kłód jest ułożonych w sposób następujący: 20 kłód w dolnym rzędzie 19, w następnym rzędzie, 18 w kolejnym i tak dalej. W ilu rzędach jest rozmieszczonych 200 kłód drewna i ile znajduje się w najwyższym (ostatnim) rzędzie?
- Umowa o pracę na budowie określa kary za opóźnienia zakończenia poza określonym terminie w sposób następujący: kara w wysokości 200 zł za jeden dzień opóźnienia, kara w wysokości 250 zł za drugi dzień, kara w wysokości 300 zł za trzeci dzień, itp., kara za każdy dzień kolejny dzień jest o 50 zł większa niż w dniu poprzednim. Ile pieniędzy kary wykonawca musi zapłacić, jeśli opóźni pracę o 30 dni?
- Znajdź ogólny wyraz następujących ciągów arytmetycznych:
- 2,6,10,14,18,22, ...
- -5,-3,-1,1,3,...
- 1,4,7,10,13,16,...
- -1,10,21,32,43,54,...
- 3,0,-3,-6,-9,-12,...