TGND:Gry dwuosobowe o sumie zerowej

Z Skrypty dla studentów Ekonofizyki UPGOW

(Różnice między wersjami)
(Gry dwuosobowe o sumie zerowej)
Linia 12: Linia 12:
|- class="wikitable"
|- class="wikitable"
|-
|-
-
|colspan=4|Basia (Kolumna)  
+
|colspan=4; style="color: #900; text-align:center;"| Basia (Kolumna)  
|-
|-
|-
|-
-
| rowspan=4 |Adam (Wiersz)|| ||  A  || B
+
| rowspan=4; style="color: #009; text-align:center; width: 50px;"|Adam (Wiersz)|| ||  style="color: #900; text-align:center; width: 50px;"|A   
 +
| style="color: #900; text-align:center; width: 50px;"| B
|-
|-
-
|align=center| A ||align=center|(1,-1)||align=center|(-2,2)
+
|style="color: #009; text-align:center; width: 50px;"| A
 +
|align=center|(1,-1)||align=center|(-2,2)
|-
|-
| B ||  (-1,1)  ||  (0,0)
| B ||  (-1,1)  ||  (0,0)

Wersja z 18:43, 31 sie 2010

Gry dwuosobowe o sumie zerowej

Przez grę rozumiemy zespół zasad określający wypłatę dla graczy jako funkcje wybranych opcji, które są możliwe dla danej gry.

Aby mówić o grze musimy wskazać co najmniej dwu graczy. Każdy z tych graczy ma możliwość wyboru spośród pewnej liczby możliwych opcji. Gracze podejmują swoje decyzję równocześnie lub, co na to samo wychodzi, nie znając wyborów pozostałych graczy - taką grę nazywamy symultaniczną. Mogą też wybierać swoje opcje jako odpowiedź na wybór dokonany przez pozostałych graczy, w takim przypadku mówimy o grach 'sekwencyjnych'. Gra może składać się z jednej lub wielu rund, w trakcie których gracze dokonują swoich wyborów. Przez strategię, jak już to wspomnieliśmy we wstępie, rozumiemy przyjęty przez gracza sposób wybierania jednej z możliwych opcji. Strategie mogą być proste, wówczas gracz po prostu wybiera jedną opcję lub mieszane, wówczas gracz decyduje się na wybór kilku opcji z określeniem prawdopodobieństwa wyboru każdej z nich.

Jeśli każdej możliwej kombinacji opcji wybranych przez graczy przyporządkujemy (jednoznacznie) wypłatę dla każdego z nich to taki przepis nazywamy zasadą gry. Wypłatą gracza nazywamy mierzalny sposób określenia jego wyniku. Wypłaty zazwyczaj określamy w sposób liczbowy aby ułatwić ich sumowanie i podliczanie wyników gry. Można jednak definiować gry w których wypłaty są dobrami materialnymi, zobowiązaniem do wykonania jakiejś czynności (np. że gracz, który przegra stanie na głowie), etc. Zasady gry mogą być przedstawione w postaci macierzowej tzw. tabeli wypłat. Poniżej przedstawiamy przykładową tabelę.\(\frac{1}{2}\)

Przykład 2.1 Tabela gry.

Przykład macierzy wypłat dla gry dwuosobowej
Basia (Kolumna)
Adam (Wiersz) A B
A (1,-1) (-2,2)
B (-1,1) (0,0)
C (-4,4) (5,-5)


Przykład normalnej formy macierzy wypłat dla gry dwuosobowej i dwóch możliwych strategii
Gracz 2 wybiera lewą kolumnę Gracz 2 wybiera prawą kolumnę
Gracz 1 wybiera górny wiersz 4, 3 -1, -1
Gracz 1 wybiera dolny wiersz 0, 0 3, 4

Szablon:Macierz