TGND:Gry dwuosobowe o sumie zerowej

Z Skrypty dla studentów Ekonofizyki UPGOW

(Różnice między wersjami)
Linia 30: Linia 30:
|align=center|<span style="color: #009">5</span>,<span style="color: #900"> -5</span>
|align=center|<span style="color: #009">5</span>,<span style="color: #900"> -5</span>
|}
|}
-
 
-
 
-
 
-
{| align=left border="2" cellpadding="4" cellspacing="0" style="margin: 1em 1em 1em 1em; background: #f9f9f9; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95%;"
 
-
|+ align=bottom |''Przykład normalnej formy macierzy wypłat dla gry dwuosobowej i dwóch możliwych strategii''
 
-
|-
 
-
|
 
-
|
 
-
! scope="col" style="color: #900;width: 90px;"|''Gracz 2 wybiera lewą kolumnę''
 
-
! scope="col" style="color: #900;width: 90px;"|''Gracz 2 wybiera prawą kolumnę''
 
-
|-
 
-
! scope="col" style="color: #009;width: 90px;"|''Gracz 1 wybiera górny wiersz''
 
-
|align=center| <span style="color: #009">4</span>, <span style="color: #900">3</span>
 
-
|align=center| <span style="color: #009">-1</span>, <span style="color: #900">-1</span>
 
-
|-
 
-
! scope="col" style="color: #009;width: 100px;"|''Gracz 1 wybiera dolny wiersz''
 
-
|align=center| <span style="color: #009">0</span>, <span style="color: #900">0</span>
 
-
|align=center| <span style="color: #009">3</span>, <span style="color: #900">4</span>
 
-
|}
 
-
{{macierz|macierz wypłat}}
 

Wersja z 18:57, 31 sie 2010

Gry dwuosobowe o sumie zerowej

Przez grę rozumiemy zespół zasad określający wypłatę dla graczy jako funkcje wybranych opcji, które są możliwe dla danej gry.

Aby mówić o grze musimy wskazać co najmniej dwu graczy. Każdy z tych graczy ma możliwość wyboru spośród pewnej liczby możliwych opcji. Gracze podejmują swoje decyzję równocześnie lub, co na to samo wychodzi, nie znając wyborów pozostałych graczy - taką grę nazywamy symultaniczną. Mogą też wybierać swoje opcje jako odpowiedź na wybór dokonany przez pozostałych graczy, w takim przypadku mówimy o grach 'sekwencyjnych'. Gra może składać się z jednej lub wielu rund, w trakcie których gracze dokonują swoich wyborów. Przez strategię, jak już to wspomnieliśmy we wstępie, rozumiemy przyjęty przez gracza sposób wybierania jednej z możliwych opcji. Strategie mogą być proste, wówczas gracz po prostu wybiera jedną opcję lub mieszane, wówczas gracz decyduje się na wybór kilku opcji z określeniem prawdopodobieństwa wyboru każdej z nich.

Jeśli każdej możliwej kombinacji opcji wybranych przez graczy przyporządkujemy (jednoznacznie) wypłatę dla każdego z nich to taki przepis nazywamy zasadą gry. Wypłatą gracza nazywamy mierzalny sposób określenia jego wyniku. Wypłaty zazwyczaj określamy w sposób liczbowy aby ułatwić ich sumowanie i podliczanie wyników gry. Można jednak definiować gry w których wypłaty są dobrami materialnymi, zobowiązaniem do wykonania jakiejś czynności (np. że gracz, który przegra stanie na głowie), etc. Zasady gry mogą być przedstawione w postaci macierzowej tzw. tabeli wypłat. Poniżej przedstawiamy przykładową tabelę.\(\frac{1}{2}\)

Przykład 2.1 Tabela gry.

Przykład macierzy wypłat dla gry dwuosobowej
2.1 Basia (Kolumna)
Adam (Wiersz) A B
A 1, -1 -2, 2
B -1, 1 0, 0
C -4, 4 5, -5