TGND:Gry dwuosobowe o sumie zerowej

Z Skrypty dla studentów Ekonofizyki UPGOW

(Różnice między wersjami)
Linia 81: Linia 81:
|style="background-color:#CCCCCC; color: #009; text-align:center; width: 60px;"| B  
|style="background-color:#CCCCCC; color: #009; text-align:center; width: 60px;"| B  
|align=center|<math>\uparrow</math>
|align=center|<math>\uparrow</math>
-
|align=left|<math>\leftarrow</math>    <math>\downarrow</math>
+
|align=left|<math>\leftarrow \downarrow</math>
|-
|-
|style="background-color:#CCCCCC; color: #009; text-align:center; width: 60px;"|C  
|style="background-color:#CCCCCC; color: #009; text-align:center; width: 60px;"|C  
|align=center|</span><math>\uparrow</math>
|align=center|</span><math>\uparrow</math>
|align=left|<math>\leftarrow</math>
|align=left|<math>\leftarrow</math>
-
|}
 
-
 
-
 
-
Diagram przesunięć2
 
-
 
-
{| align=center border="1" cellpadding="4" cellspacing="0" style="margin: 1em 1em 1em 1em; background: #f9f9f9; border: 1px #aaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95%;"
 
-
|+ align=bottom | ''Przykład macierzy wypłat dla gry dwuosobowej''
 
-
|- class="wikitable"
 
-
|-
 
-
|align=center|'''2.1'''||colspan=4; style="color: #900; text-align:center;"|Kolumna
 
-
|-
 
-
|-
 
-
| rowspan=4; style="color: #009; text-align:center; width: 60px;"|Wiersz
 
-
|style="background-color:#CCCCCC; text-align:center; width: 60px;"|
 
-
|style="background-color:#CCCCCC; color: #900; text-align:right; width: 40px;"|A
 
-
|style="background-color:#CCCCCC; text-align:center; width: 40px;"|
 
-
|style="background-color:#CCCCCC; color: #900; text-align:left; width: 40px;"| B
 
-
|-
 
-
|style="background-color:#CCCCCC; color: #009; text-align:center; width: 60px;"| A
 
-
|align=center|<span style="color: #009"><math>\uparrow</math>
 
-
|align=center|<span style="color: #009"><math>\rightarrow</math>
 
-
|align=center|<span style="color: #009"><math>\downarrow</math>
 
-
|-
 
-
|style="background-color:#CCCCCC; color: #009; text-align:center; width: 60px;"| B
 
-
|align=center|<span style="color: #009">-1</span>
 
-
|align=center|<span style="color: #009">0</span>
 
-
|-
 
-
|style="background-color:#CCCCCC; color: #009; text-align:center; width: 60px;"|C
 
-
|align=center|<span style="color: #009">-4</span>
 
-
|align=center|<span style="color: #009">5</span>
 
|}
|}

Wersja z 21:07, 1 wrz 2010

Gry dwuosobowe o sumie zerowej

Przez grę rozumiemy zespół zasad określający wypłatę dla graczy jako funkcje wybranych opcji, które są możliwe dla danej gry.

Aby mówić o grze musimy wskazać co najmniej dwu graczy. Każdy z tych graczy ma możliwość wyboru spośród pewnej liczby możliwych opcji. Gracze podejmują swoje decyzję równocześnie lub, co na to samo wychodzi, nie znając wyborów pozostałych graczy - taką grę nazywamy symultaniczną. Mogą też wybierać swoje opcje jako odpowiedź na wybór dokonany przez pozostałych graczy, w takim przypadku mówimy o grach 'sekwencyjnych'. Gra może składać się z jednej lub wielu rund, w trakcie których gracze dokonują swoich wyborów. Przez strategię, jak już to wspomnieliśmy we wstępie, rozumiemy przyjęty przez gracza sposób wybierania jednej z możliwych opcji. Strategie mogą być proste, wówczas gracz po prostu wybiera jedną opcję lub mieszane, wówczas gracz decyduje się na wybór kilku opcji z określeniem prawdopodobieństwa wyboru każdej z nich.

Jeśli każdej możliwej kombinacji opcji wybranych przez graczy przyporządkujemy (jednoznacznie) wypłatę dla każdego z nich to taki przepis nazywamy zasadą gry. Wypłatą gracza nazywamy mierzalny sposób określenia jego wyniku. Wypłaty zazwyczaj określamy w sposób liczbowy aby ułatwić ich sumowanie i podliczanie wyników gry. Można jednak definiować gry w których wypłaty są dobrami materialnymi, zobowiązaniem do wykonania jakiejś czynności (np. że gracz, który przegra stanie na głowie), etc. Zasady gry mogą być przedstawione w postaci macierzowej tzw. tabeli wypłat. Poniżej przedstawiamy przykładową tabelę.

Przykład 2.1 Tabela gry.

Przykład macierzy wypłat dla gry dwuosobowej
2.1 Basia (Kolumna)
Adam (Wiersz) A B
A 1, -1 -2, 2
B -1, 1 0, 0
C -4, 4 5, -5

Graczami są Adam i Basia. W dalszej części odpersonalizujemy Adama i będziemy go nazywać (panem) Wierszem a Basię (panią) Kolumną. W grze 2.1 Adam ma do wybory trzy opcje (strategie proste): A, B oraz C a Basia dwie strategie: A oraz B. W zależności od dokonanych wyborów uzyskują wypłaty zapisane w tabeli. Wypłaty Adama są oznaczone kolorem niebieskim a wypłaty Basi kolorem czerwonym. Jak łatwo zauważyć wypłaty Adama są zawsze liczbami przeciwnymi do wypłat Basi. Tyle ile jedno z nich wygra drugie musi przegrać. Grę w której mamy do czynienia z taką sytuacją nazywamy grą o sumie zerowej. Dla gier o sumie zerowej przyjmujemy upraszczające konwencję zapisu, w której tabela wypłat zawiera tylko wypłaty Wiersza, wypłaty Kolumny są przeciwne do wypłat wiersza. W przypadku gry 2.1. uproszczona tabela ma postać

Przykład macierzy wypłat dla gry dwuosobowej
2.1 Kolumna
Wiersz A B
A 1 -2
B -1 0
C -4 5

Diagram1


Przykład macierzy wypłat dla gry dwuosobowej
2.1 Kolumna
Wiersz A B
A \(\rightarrow\) \(\downarrow\)
B \(\uparrow\) \(\leftarrow \downarrow\)
C \(\uparrow\) \(\leftarrow\)